McLaren kleefde de letters LT - van LongTail - al vier keer eerder op een auto. Dit is nummer vijf: de 600LT Spider. Die volgt logischerwijze op de gesloten 600 LT.
Vanuit een technisch standpunt is een open sportauto volstrekt onzinnig. Maar natuurlijk - dat weten we allemaal - worden dit soort auto’s niet altijd gekocht voor de prestaties. Soms is het liefhebberij. Soms is het om gezien te worden. Dat laatste kan je in elk geval beter in de 600LT waar Spider tegenaan kleeft. Die mist immers het dak. Of liever - kàn het dak missen. Tot 40km/u verdwijnt het met een druk op de knop.
Gewichtig
Net als de 600LT is deze versie lichter dan het conventionele model (dat moet dan de 570S Spider zijn) waarop het gebaseerd is. Hier scheelt het 100kg. Dat betekent dat open versie wel nog steeds 50kg zwaarder is dan de versie met dak. Nochtans moest McLaren geen extra verstevigingen aanbrengen. De carbon monocoque verliest volgens het merk niets van z’n rigiditeit door de auto te scalperen en dat is best uitzonderlijk.
Uiteindelijk zet de 600LT Spider 1.297kg op de weegschaal. Z’n vermogen van 600pk kan je dus omrekenen naar 463pk per ton. En er is ook nog eens 620Nm sleurvermogen. Die 50kg maakt de geblazen 3,8l V8 dan eigenlijk niet zo veel uit. Naar 100km/u duurt 2,9 tellen. Precies zo lang als met de Coupé. Allen in de sprint naar 200km/u kan je onderscheid merken. De tijd - 8,4 seconden - is twee tienden langzamer dan wanneer er een vast dak op zit. Je kan natuurlijk ook weer gewicht uit de auto bannen. McLaren laat op verzoek immers de airco en radio achterwege.
Lichtgewicht Alcantara voor de aankleding en zetels met kuipjes in carbon zijn standaard. Een koffervleugel die flink wat neerwaartse kracht genereert eveneens.
De Belgische prijs
De prijs voor al dat Britse geweld in ons land? € 255.000.