We wilden dit artikel openen met ‘de vernieuwde versie van BMW’s vlaggenschip’. Maar is dat nog zo? Enerzijds is er inmiddels de gigantische BMW X7. Maar er is nu ook weer een 8-Serie. Op papier nam die de fakkel van deze Siebener over. En zo verhinderde die dat de BMW die helemaal bovenaan het gamma wordt geprofileerd een knoert van een SUV is. Daar zijn de Duitsers (nog) niet klaar voor, zo lijkt het wel.
Facelift BMW 7-Reeks
Maar goed, van het kader naar de substantie. We zullen wat aan de oppervlakte zit en eerder al kwam bovendrijven verder in dit stuk aanpakken. Weet in elk geval dat alle beschikbare motoren voortaan voldoen aan de Euro6d emissienorm. Waar nodig introduceerde BMW daarvoor op de benzineversies en partikelfilter. Dat is onder eer zo voor de 6 liter V12 die het nec plus ultra in het gamma vertegenwoordigt. Eronder zit, met 750i of Li op de kofferklep een nieuwe achtcilinder die 530pk opwekt. En er zijn natuurlijk ook nog drie dieselmotoren die tussen 265 en 400pk leveren. De plug-in-hybridevariant heeft een opgewaardeerd elektrisch systeem en combineert een zescilinder lijnmotor op benzine met een elektromotor die het nu wat langer volhoudt. Zonder hulp raakt die 50 tot 58km ver. Net voldoende om volgens de aangescherpte Europese normen zijn voordeel te behouden. Hij is ook verre van langzaam. In de sport-modus wekt de combinatie nu 394pk op.
Stiller van binnen
Het interieur ondergaat de gebruikelijke behandeling met nieuwe tinten, een opgewaardeerd infotainmentsysteem (en een draadloze laadfunctie voor compatibele telefoons) en een nieuw stuurwiel met meer structurele aanpassingen. Zo zijn de ruiten rondom dikker en brengt het Duitse merk meer isolerend materiaal aan. Onder meer in de B-stijl en de wielkasten. Het moet de 7 nog serener maken.
En dan is er natuurlijk…
Tenslotte, is er nog de buitenkant. De grille, nu zo maar eventjes 40% groter dan voorheen, is nu al veelbesproken. Het BMW-logo moest meegroeien, anders was het nog veel minder een zicht. De snuit werd een stuk hoekiger dan voorheen. Vooraan is die 5cm hoger dan voor de opfrisbeurt. En terwijl de grille en de luchthappers groeiden ,werden de lichtunits slanker. Achteraan zijn ze 3,5cm minder hoog. Op de kont zit overigens ook een nieuwe chroomstrip. Met sierlijsten wordt overigens in het algemeen wat rianter omgesprongen dan voorheen. We noteren er ook nieuwe in de voorbumper, terwijl de flanken erg rechte ventilatiesleuven kregen.
BMW zal de vernieuwde 7 voor het eerst in voetlicht rijden in maart op het Autosalon van Genève.