PSA, dat we niet langer omschrijven als Peugeot - Citroën, maar waar we voortaan Opel aan toevoegen, heeft een recordjaar achter de rug. Het afgelopen jaar produceerde het bedrijf 3.787.000 voertuigen. Nooit was het meer. Bovendien kijken de Fransen inmiddels terug op vijf jaar van constante groei. En dat met een bedrijf dat een decennium geleden op de rand van het bankroet stond.
Wel het huiswerk gemaakt
Heel wat automerken lieten zich vangen aan de invoering van de complexe nieuwe test- en homologatiecyclus WLTP. Die werd in september van kracht, maar de gevolgen op de inschrijvingen van nieuwe voertuigen waren ook in december nog duidelijk voelbaar. Een hele hoop modellen van verschillende constructeurs was tijdelijk niet leverbaar. Enkele werden definitief uit het gamma geschrapt. PSA had z’n huiswerk wél gemaakt en kon alle cruciale modellen blijven aanbieden. Dat zorgde voor winst in alle cruciale markten. De groep schreef in Europa een marktaandeel van 17,1% achter z’n naam. Winst was er in onder meer Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Engeland. Vooral Peugeot lijkt te kunnen bekoren. Het merk verkoopt het meeste SUVs van allemaal. En het kaapte in onder meer Spanje en Italië de koppositie weg.
Zelfs DS, dat toch maar een aarzelende start kende in onze contreien, boekt afgelopen jaar vooruitgang. De afzet ging er met dik 6% op vooruit. PSA noemt het in een overduidelijke vlaag van optimisme zelfs een heuse doorbraak.