Wacht even. Krachtiger dan dé Ford GT? Jawel. De nieuwe Shelby Mustang is al lang niet meer op het kantje. Hij gaat er los over.
De vorige generatie van de GT500 was al geen doetje. Maar deze nieuweling doet er nog een flinke schep bovenop. Je kan dat bijna letterlijk nemen. Onderin ligt een tot 5,2l opgeboorde V8 en daarbovenop staat een knoert van een supercharger. Het resultaat is 700pk. Een automaat van Tremec helpt met het schakelen, maar het zijn alleen de achterwielen die het geweld moeten verwerken. Je zou er medelijden mee krijgen. Maar het is niets waar de Amerikanen zich voor schamen. Hij is gemaakt om vulgair te zijn.
Hij geeft de Ford GT het nakijken
De exacte prestaties zijn behoorlijk hallucinant. Naar 96km/u (60 Mph) in 3,5 seconden. Hij geeft er zelfs de Ford GT het nakijken mee. Eén en ander zal er vanaf hangen hoeveel grip je kan lospeuteren van asfalt en banden. Het schreeuwt ‘dragstrip’. De ‘quarter mile’ moet kunnen in een tel of 11. Maar er is ook een optioneel carbonpakket dat gewicht reduceert en downforce opwekt. Het lijkt er dus op dat ook het circuit tot z’n biotoop wordt gerekend. Daar moet hij ook rekenen op vertragingsmaterieel van Brembo. De remzadels vooraan hebben zes zuigers, achteraan zijn het er vier. En de diameter is ook niet mals. 42cm voor- en 37cm achteraan. Gigantische schijven zijn dat. De velgen - vervaardigd uit koosltofvezel - hebben dan ook een diameter van 20 duim nodig.
Via grijze import?
Officieel komt deze donder- en ratelmachine niet naar Europa, maar er via grijze import zullen er misschien wel een paar fans zich laten verleiden.