Het was eigenlijk al lang geen geheim meer dat Ford en VW zouden gaan samenwerken. Beide bedrijven hadden al openlijk toegegeven dat het er zat aan te komen. Maar vandaag viel dan ook officieel het ja-woord.
Vanaf 2022 willen beide motorgiganten samen bestelwagens en middelgrote pickups bouwen voor en wereldwijde markt. Daardoor kan eens te meer geprofiteerd worden van schaalvergroting. De kosten per geproduceerde auto worden zo gedrukt. Meer winst moet het gevolg zijn.
Ook elektrische auto’s
Op vlak van bedrijfswagens hebben zowel Ford als Volkswagen een uitgebreide know-how. Hoe de twee hun competenties op elkaar afstemmen is niet duidelijk, maar je zou ervan uit kunnen gaan dat Ford wat meer over pickups te zeggen heeft en VW best goed is in het bouwen van compacte bestelauto’s.
Volkswagen heeft op vlak van elektrisch rijden ook onmiskenbaar een voorsprong op het Blauwe Ovaal. Die kennis zal Ford aftappen.
Eerst een pick-up
De eerste liefdesbaby wordt een relatief compacte pickup. Die moet al over drie jaar van de band rollen en zal minstens twee merklogo’s opgekleefd krijgen. Daarna komen er nog een hoop andere modellen.
Analisten voorspellen dat de markt voor bestelwagens en pick-ups de komende tijd sterk zal toenemen. De timing voor de samenwerking lijkt daarom erg goed gekozen.