In Japan en Amerika houdt Infiniti het hoofd nog een beetje boven water. In Europa ligt het merk echter aan de kunstmatige beademing. Hoeveel auto’s verkocht de luxedochter van Nissan afgelopen jaar in ons land? 166. Niet eens één auto om de twee dagen. Maserati deed het beter. Het jaar ervoor waren het er nog (in 2017) waren het er nog 382. Het merk gaat niet vooruit, maar net spectaculair achteruit.
Europa? Waar ligt dat?
Dat Infiniti niet een concept voorstelt op Europese bodem ligt dus voor de hand. Het koos voor Detroit. Een elektrische crossover. Waar hebben we dat nog gezien. Vergelijken met deze Nissan is echter niet mogelijk want Infiniti zegt niets over de aandrijflijn, de accu, het rijbereik of de prestaties. Kwestie van de aandacht niet af te leiden van het uiterlijk.
Cruciale rol voor de toekomst van Infiniti
Hoewel Nisan er niet veel woorden aan vuil maakt, rust op deze QX Inspiration een zware verantwoordelijkheid. Want die moet Infiniti het tijdperk van elektrisch autorijden in loodsen. Met een lounge-achtige cockpit en een typisch Japanse vormgeving. Wij vinden de tegengesteld opende deuren z’n belangrijkste eigenschap. En die sneuvelt zo goed als zeker op weg naar serieproductie. Dat gaat ervan komen, zegt Infiniti, maar voor wanneer het is? Dat is niet duidelijk.