Op het Autosalon van Detroit introduceert Cadillac eindelijk een grote SUV met zeven zitplaatsen. Die bestond eigenlijk al - de gigantische Escalade. Maar de Amerikanen maken een onderscheid. Die Escalade is een ‘truck’. Dat wil zeggen dat hij beschikt over een apart chassis en aan andere eisen moet voldoen. Een lichter uitgevoerd voertuig, met een zelfdragend koetswerk en plaats voor zeven… dat had het luxemerk van GM nog niet. Tot nu.
Cadillac XT6
De XT6 is een tikkeltje groter dan de Audi Q7 (test hier). Die staat ook hoog op de lijst met concurrentie. De verstopt achter z’n scherp gelijnde neus en grotendeels generische styling een koffer die nooit kleiner wordt dan 356l en kan uitgebreid worden naar maximaal 2.228l. De derde zetelrij weg- of tevoorschijn toveren vergt geen moeite: dat geschiedt altijd elektrisch.
Geen pluimgewicht
De nieuwe XT6 weegt ruim 2,1 ton. Voor de aandrijving zorgt een erg Amerikaanse 3,6l V6. Die wekt 310pk en 373Nm trekkracht op. Een negentrapsautomaat is standaard, maar vierwielaandrijving is dat niet. Ze is wel leverbaar, maar alleen tegen een meerprijs. Aan de trekhaak mag net geen 2 ton. Naar Amerikaanse normen is dat niet erg veel. De prestaties zijn nog niet vrijgegeven en ook over het brandstofverbruik wordt bij GM nog met geen woord gerept.
En Europa?
Je vindt in Europa wel eens een verdwaalde Escalade of een pick-up van GM. En een handvol exemplaren van de Corvette. Maar daar blijft het bij. Officiële plannen om de XT6 in Europa aan te bieden, heeft het concern niet bekendgemaakt. Misschien verandert dat wanneer een hybride aan het aanbod wordt toegevoegd. Die staat naar verluidt op de planning.