Volkswagen ging de afgelopen jaren publiekelijk door het stof. Ook in 2018 was dieselgate niet uit de lucht. Het bedrijf kreeg nog meer boetes opgelegd, het moest nog meer auto’s terugroepen en het werd zelfs met de vinger gewezen in een paar nieuwe schandalen. Maar het lijkt de gigant niet te deren. 2018 gaat immers in de boeken als haar beste jaar ooit.
Kortetermijngeheugen
Wat blijkt? De consument heeft een kortetermijngeheugen. Honderdduizenden klanten waren gedupeerd door de aanwezigheid van sjoemelsoftware. De onsmakelijke zaak stak het vuur aan de lont van het antidieselsentiment. In 2018 was in elk geval niets te merken van een negatieve invloed op de prestaties van de groep.
Weer een recordjaar
De verschillende merken van de VW-group verkochten in 2018 ruim 10,8 miljoen voertuigen. Nog 1% meer dan in 2017 - op zich ook al een recordjaar. De merken van het concern omvatten Audi, Bentley, Bugatti, Daf, Lamborghini, Porsche, Scania, Seat, Skoda, Volkswagen en een reeks Chinese submerken.
Goed nieuws was er vooral over Seat en Skoda. De Spanjaarden wisten 517.600 auto’s te slijten. Dat is ruim 10% meer dan een jaar eerder. Seat verkocht nog nooit zoveel. En een soortgelijk verhaal in Tsjechië. Skoda verkocht 1,2 miljoen auto’s. Een plus van 4,4% ten aanzien van 2017. Slechter nieuws is er dan weer voor Audi dat minder verkocht dan voorheen. Maar het is Bentley dat van de aandeelhouders een veeg uit de pan kreeg. Het luxemerk moet eindelijk eens geld gaan opbrengen.
Is VW de grootste?
Of Volkswagen zich de grootste autofabrikant ter wereld mag noemen, is nog lang niet duidelijk. Het is nog wachten op cijfers van Toyota en de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie. Allen maken ze nog kans op de felbegeerde titel.