De tijd in de titel slaat op - je raadt het al - de rondetijd om de beroemde Nordschleife van de Nürburgring. Een Duits magazine ging er immers rond met de McLaren 720S. Je moet er overigens nog drie tienden bijtellen om hem wat preciezer te maken. Een bloedsnelle tijd is het, maar… er zijn concurrenten die het wat sneller deden. Onder meer de Porsche 911 GT2 RS en de Lamborghini Huracan Performante doken al eens onder de zeven minuten.
Wat is het verschil?
Het Duitse blad Sport Auto zette dan wel een piloot achter het stuur die ‘de ring’ van binnen en van buiten kent, maar het sleurde er niet de bende ingenieurs bij die automerken inzetten voor zo’n recordtijd. Die doen dat immers in de eerste plaats omwille van de marketingwaarde die eraan vast hangt. En je kan er donder op zeggen dat die bollebozen weinig of niets op tafel laten liggen. De brandstof is afgemeten en nagekeken, de bedrijfstemperatuur gechecked, de vochtigheidsgraad optimaal, de bandendruk fijn afgeregeld… En er wordt misschien wel eens vals gespeeld. Zo wordt er blijkbaar wel eens wat meubilair verwijderd om weer een tikkeltje harder te gaan.
Geen betere auto
McLaren heeft over al het bovenstaande evenwel niet te klagen. De Britten besloten immers al lang geleden om niet mee te doen met de race om een almaar snellere rondetijd over het illustere circuit in de Eiffel. De reden daarvoor is onbekend, maar we kunnen er alvast een paar suggereren. De kostprijs bijvoorbeeld. Of het feit dat het niet noodzakelijk zorgt voor een auto die op de weg sneller is. In elk geval bouw je er geen betere auto door. Wat er ook van weze - het lijkt er niet op dat we van McLaren ooit het antwoord krijgen of een rondje Nordschleife sneller kan dan 7:08.