Afgelopen jaar verkocht Ford in Europa een kwart miljoen SUVs. De prestatie van de Ecosport, Kuga en Edge is een zeldzaam lichtpuntje. Ford Europa kampt immers met structurele verliezen. Om de zoveel tijd bereikt de ergernis daarover het kookpunt in het hoofdkwartier in Dearborn, bij Detroit en dan wordt er geherstructureerd. Ford kondigt ook nu weer drastische wijzigingen aan.
Duizenden banen op de tocht
Het persbericht is natuurlijk erg eloquent verwoordt. Daarin gaat om een brede visie op de toekomst, concurrentievermogen op lange termijn en het versterken van het merk in Europa. De praktijk is wellicht minder rooskleurig, op korte termijn op z’n minst. Dat het merk banen wil schrappen is duidelijk. Volgens Reuters zijn het er duizenden. In Rusland bekijkt het merk op dit ogenblik ‘alle opties’. Het is er duidelijk niet tevreden van z’n lokale partner.
Uitgedund gamma
Tegelijk zal het gamma uitgedund worden. Modellen die op schopstoel zitten zijn onder meer de Mondeo, C-Max, S-Max en Galaxy. Er komt ook wat in de plaats. Een vierde SUV die in april wordt voorgesteld zal de grote plas naar Europa oversteken. En er wordt gesproken over een Mustang-geïnspireerde elektrische auto. Op termijn mogen we ons in Europa nog verheugen op een aantal selecte modellen die specifiek op de Europese klant zijn afgestemd. Dat zou zomaar kunnen betekenen dat het merk met het Blauwe Ovaal, weer modellen op Europese leest zal schoeien, zoals dat in het verleden het geval is. Zekerheid is daar evenwel niet over. Wat wel zeker is: alle toekomstige modellen zullen op één of andere manier geëlektrificeerd worden. Dat wil zeggen dat ze hetzij een geheel elektrische variant, dan wel een hybride op plug-in-hybride versie krijgen. Elk merk zal de komende tijd met evengrote trom precies gelijkaardige maatregelen aankondigen als het dat nog niet heeft gedaan. Keuze is er niet - de toekomstige Europese regelgeving dicteert het.
Bestelwagens en busjes samen met VW
De Amerikanen zijn in de wolken met de overeenkomst voor de gezamenlijke ontwikkeling en bouw van bestelwagens die met Volkswagen werd gesloten. De markt van de utilitaire voertuigen wordt één van de aandachtspunten van het bedrijf voor de nabije toekomst.