De grote aandeelhouders van het Volskwagen-concern geven Bentley een ultimatum. Uiterlijk in 2020 moet Bentley winstgevend zijn. Of er zwaait wat.
Verlies in 2018
Tijdens de eerste negen maanden van 2018 (de cijfers van het laatste kwartaal zijn nog niet bekend), verloor Bentley niet minder dan € 137 miljoen. Een jaar eerder wist het over dezelfde periode nog een bescheiden winst te boeken.
Er zijn een veelvoud van oorzaken voor de gespeende winstcijfers. Zo werd het gros van het geld dat de Britse constructeur op de rekening heeft staan het afgelopen jaar minder waard. De Britse Pond verloor waarde. Een gevolg van Brexit-onzekerheid. Tegelijk zijn er de handelsspanningen met de VS en China. Die zetten een rem, met name op de verkoop van luxegoederen. Bentley heeft er veel last van, net zoals Jaguar Land Rover dat ten minste ten dele om dezelfde redenen verliest moest boeken.
Brengt de nieuwe Bentley Continental GT winst?
Op de koop toe lijkt men in de aandeelhoudersvergadering van mening te zijn dat de productiestart van de Bentley Continental GT te traag verloopt. Daardoor kan Bentley in 2018 niet meer profiteren van de omzetstijging die zo’n nieuw product met zich mee brengt.
De twee gezaghebbende families binnen Volkswagen, Piech en Porsche, lieten aan de pers verstaan dat het tijd wordt dat Bentley bijdraagt aan het resultaat van de groep. Het luxemerk krijgt daar nog één of twee jaar de tijd voor. Wat voor gevolgen er dreigen, is onduidelijk. Bentley-CEO Adrian Hallmark gaat er intussen van uit 2019 met winst wordt afgesloten. Een stelling waar een ongelukkige Brexit-regeling flink wat spaken in de wielen zou kunnen steken.