Er wordt in de autosector, zo lijkt het tenminste, almaar vaker rond de pot gedraaid. Maar Mercedes geeft hier tegengas. De Duitsers leggen immers haarfijn uit wat de verschillen zijn tussen de eerste CLA en deze nieuwe generatie.
Groeispurt
Het uiterlijk van de CLA was eerder deze week al geen geheim meer. Laat ons dus maar met de deur in huis vallen. Generatie twee is een flink pak groter. De lengtemaat bedraagt voortaan 4,69m. Dat is bijna 5cm meer dan voorheen. Opmerkelijker is echter dat de breedte ook met meer dan 5cm toenam. Van spiegel tot spiegel kan je de lintmeter voortaan 1,83m afrollen. De hoogte bleef nagenoeg gelijk, maar de wielbasis nam wel met drie centimeter toe. Die komen vooral ten goede van de achterste passagiers. De koffer… die wordt een emmer kleiner, maar er past nog altijd 460l in.
Positionering
De CLA werd dus groter en volwassener. En ruimer aan de binnenkant. Je kan je afvragen of die niet stilaan aan de enkels van de C-Klasse begint te knagen. Maar Mercedes had niet zo veel keuze. Het ontwikkelde immers ook nog de A-Klasse sedan die je evenmin kan omschrijven als een stoffige vierdeurs. De C-Klasse kan wel opwerpen dat hij op een andere bodemplaat staat. De basis daar is achterwielaandrijving, terwijl de CLA gebaseerd is op een voorwielaangedreven platform. Het uiterlijk heeft de CLA helemaal van de grotere CLS gepikt. Het zou wel eens moeilijk kunnen worden om de twee vanop een afstand uit elkaar te houden.
Aan de binnenkant is het dan weer al A-Klasse dat de klok slaat. Gelukkig, want die z’n elektronische architectuur is van een jongere generatie dan die van de C. De hoogtepunten zijn een ver doorgedreven sfeerverlichting (tot de verluchtingsmonden toe), een geheel digitaal dashboard en het nieuwe MBUX infotainmentsysteem.
Spannend rijden
Een toegenomen spoorbreedte (plus 6,3cm vooraan en plus 5,5cm achteraan) moet ervoor zorgen dat de CLA vol enthousiasme de bocht in duikt. Z’n rolpunt en zwaartepunt liggen ook gunstiger dan bij de eerste iteratie. De CLA is bovendien standaard voorzien van een multilink-achteras. In het aanbod van de reguliere A-Klasse moet je stevig in de vermogenstabellen opklimmen eer je daar recht op hebt. Er zijn ook hydraulische motorsteunen, de antirolstang werd dikker en er is een optionele adaptieve demping waarmee de bestuurder zelf kan kiezen hoeveel van zijn comfort hij opoffert. Rollen doet de CLA standaard op 16-duimers, maar optioneel kan de diameter vergroot worden tot 19”.
Meer motoren
“Het uiterlijk heeft de CLA helemaal van de grotere CLS gepikt”Op CES in Las Vegas introduceert het merk met de ster de CLA 250. Die heeft een 225pk sterke viercilinder benzine onder de kap die ook nog eens 350Nm opwekt en een zeventrapsautomaat met twee koppelingen het verzet laat kiezen. Er komen natuurlijk een hele hoop motoren. Daar worden echter nog geen verdere details over vrijgegeven, maar kijk gerust naar het motorenpalet van de A-Klasse als je een goede indicatie wil van wat er komt. Benzine, diesels en natuurlijk ook extra potige AMG-versies.
Mercedes CLA First Edition
We speculeerden er al over toen de eerste beelden opdoken: die zwarte CLA met oranje accenten zou wel eens de First Edition kunnen zijn. De nagel op de kop. Die heeft “visuele details die zijn exclusieve karakter onderstrepen”, zoals Mercedes dat noemt. In mei begint het merk met uitleveren. De CLA wordt gebouwd in Kecskemét in Hongarije. De prijzen zijn nog niet bekend.