Het is niet eens twee maanden geleden dat Porsche op het autosalon van Los Angeles de nieuwe 911 voorstelde. Mét dak. Die versie beleeft overigens vanaf eind volgende week z’n Europese debuut op het Autosalon van Brussel. Daar zal deze Cabrio nog niet te zijn zijn, ofschoon die nu wel officieel is voorgesteld.
De lat hoger
De 911 Cabriolet lijkt natuurlijk op z’n voorganger. Dat hoort zo bij een Elfer. Maar de Duitsers weten de lat toch weer hoger te leggen. Zo heeft het dak steunbogen in magnesium die er door hun vorm voor zorgen dat het dak minder opblaast wanneer er gesloten wordt gereden. Dat oogt mooier en het is comfortabeler. Openen en sluiten neemt nu nog amper 12 tellen in beslag en het kan rijdend tot snelheden van 50km/u. Leg je het dak open, dan komt er automatisch een windscherm tevoorschijn.
Porsche 911 Carrera S Cabrio
Bij z’n lancering zal de versie met softtop alleen verkrijgbaar zijn in de S-uitvoering. Dat wil zeggen dat de drieliter zescilinder boxermotor met turbo in de achteroverhang 450pk en 530Nm opwekt. Daar wordt een achttrapsautomaat tegen gevezen. Goed voor een acceleratie naar 100 in 3,7 seconden en een top van 306km/u. De vierwielaangedreven versie is één tiende eerder bij de 100, maar loopt 2km/u minder snel.
De structuur geniet van dezelfde verbeteringen als de eerder voorgestelde gesloten versie. De structurele stijfheid ging erop vooruit. Een actieve ophanging is voor het eerst leverbaar op deze versie.
Geavanceerd chassis
Natuurlijk worden de belangrijkste aanpassingen van de nieuwe 911 (generatie 992) ook hier geïntroduceerd. Dat betekent dat spoorbreedte en wielbasis groter werden, dat de velgen achteraan nu één maatje groter zijn dan vooraan en dat de bestuurder voor z’n neus een digitaal instrumentarium krijgt, maar een centraal opgestelde analoge toerenteller behoudt.