De BMW E34 is de derde generatie van de 5-Reeks. Die was op een haar na zo groot als de nieuwe 3-Reeks nu is. De productie ervan begon in 1987 en liep door tot 1996. Er was ook een break, die drie jaar na de berline werd geïntroduceerd en een jaar langer dan de vierdeurs in de catalogus bleef.
Nog nooit ingeschreven
Echt zeldzaam kan je een E34 niet noemen. Maar modellen die nog niet meer kilometers op de teller hebben dan ze verzamelden bij het buitenrijden van de fabriek, die zijn natuurlijk onvindbaar. Of toch - zo goed als. In een magazijn in Bulgarije zijn er immers in één keer 11 stuks van ontdekt. Nagelnieuw. Nul kilometer op de teller. Zelfs nog met plastic bescherming over sommige interieuronderdelen. 10 sedans, één break (of Touring, zoals BMW dat noemt). De auto’s zijn naar verluidt ooit gekocht met de bedoeling ze te verhuren, maar dat is er duidelijk nooit van gekomen. Ze werden zelfs nooit ingeschreven.
25 jaar stilstand is geen zegen voor een auto. Er zal dus flink wat werk nodig zijn om ze weer de baan op te krijgen. En het zijn geen exotische modellen. Het gaat om de 520i (destijds met een tweeliter zes-in-lijn en 148pk) en de 525i (2,5l zes-in-lijn met 190pk).
Twee keer nadenken
In een land als het onze zijn er echter hindernissen die moeilijker te overkomen zijn dan weerspannige mechaniek. De Belgische regelgeving voorziet immers niet in het voor de eerste keer inschrijven van auto’s die een kwarteeuw oud zijn. Dat betekent dat ze mogelijks moeten voldoen aan de huidige normen - vanzelfsprekend onbegonnen werk. Het ligt daarom voor de hand dat ze uiteindelijk een onderkomen zullen vinden in andere EU-landen met soepeler regels of in de VS, waar de meeste staten uitzonderingsregels hebben voor voertuigen van 25 jaar of ouder.