Volvo sloot 2018 af met recordcijfers. En dat was verre van een verrassing. Al in september was duidelijk dat het Zweedse merk afstevende op een topjaar. Tegen dat de kalender eind november aanwees, was het vorige verkooprecord al verbroken. December kon dus alleen maar bevestiging brengen van het beste jaar sinds de oprichting van het bedrijf in 1927.
Bijna 650.000 stuks
In 2018 verkocht Volvo 642.253 auto’s. Dat aantal is 12,4% hoger dan in 2017 toen het op een jaar tijd 571.577 klanten wist te verleiden. Daarmee zet het merk voor de vijfde keer op rij een wereldwijd record neer en weet het ook voor het eerst de kaap van 600.000 eenheden te ronden.
Volvo-verkoop in België
In ons land bekleedde Volvo het afgelopen jaar de elfde plek met een marktaandeel van 3,3%. Het verkocht 20.155 auto’s. Dat is 11,8% meer dan in 2017 toen in België 18.024 nieuwe Volvo’s in het verkeer gebracht werden.
De XC60 voert aan
De Volvo XC60, een middenklasse SUV, blijft de best verkopende Volvo van allemaal. Bijna 1 Volvo op drie is van dat type. 189.966 om precies te zijn. De XC90 staat met 94.182 op twee terwijl de V40 en V40 Cross Country met 77.587 op drie staan. Alleen die laatste modelrij boette aan populariteit in, maar die is al een tijd op de markt. Het model dateert uit 2012. De jongste telg, de XC40 tikte af op 75.587 stuks.