De verslagen van patent- en registratiekantoren zijn openbaar. En dat betekent dat wie de moeite doet om zich door die enorme berg gegevens te wroeten, wel eens iets interessants tegenkomt. Autonieuwsjagers halen er vaak nieuwe inzichten uit. Dat Audi een hoop nieuwe modelnamen heeft geregistreerd bijvoorbeeld. De Duitsers hebben zich SQ2 (logisch), SQ4, Q9 en f-tron toegeëigend.
SUV-invasie
Audi wil al in 2020 de grootste premiumfabrikant ter wereld zijn. Dat is volgend jaar! Ambitieus wanneer je weet dat het merk met de vier ringen al een paar jaar terrein verloor ten aanzien van BMW en Mercedes. 2 miljoen auto’s per jaar wil men in Ingolstadt bouwen. De nieuwe registraties bieden mogelijks inzicht in de manier waarop het merk dat opmerkelijke resultaat wil bereiken. SUV’s zullen een grote rol spelen. Vooral de kleintjes. Dat mag blijken uit deze nieuwe gegevens.
Geen garanties
Je mag er overigens allesbehalve van uitgaat dat Audi voor elke geregistreerde naam ook een auto gaat verzinnen. Het bedrijf eigende zich in het verleden bijvoorbeeld al de rechten toe op de Q6, Q8, R6, S2 en S9. Bij lang niet al die benamingen hoort een auto. Vaak registreert een merk een naam alleen om te vermijden dat iemand anders die kan gebruiken. Soms wordt het zelfs gedaan om anderen op het verkeerde been te zetten. Lamborghini liet ons een tijd in de waan dat de Gallardo-opvolger Cabrera zou heten. Uiteindelijk werd de auto als Huracan onthuld. Die naam had het sportwagenmerk al in 2012 gedeponeerd.