Afgelopen jaar vervoerde rittenservice Uber in Brussel 100.000 passagiers. Het dubbele van het jaar ervoor. De rechtbank oordeelde echter dat de dienst illegaal is. Uber moet z’n diensten staken. UberX en UberBlack blijven wel actief.
Rondrijden met lichtbak
De Brusselse rechtbank oordeelde dat alleen erkende taxichauffeurs betalende passagiers mogen vervoeren. Die zijn onder meer verplicht een medisch- en bekwaamheidsattest voor te leggen, moeten vaste tarieven hanteren (er zijn minimum- en maximumtarieven) en moeten ook verplicht rondrijden met een auto waarop een lichtbak staat.
Oneerlijke concurrentie
De taxisector protesteert fel tegen wat het oneerlijke concurrentie van het Amerikaanse bedrijf noemt en haalde al eerder z’n gram. In 2015 verbood de rechtbank in Brussel al UberPop. In andere Europese landen, waaronder Frankrijk, liep Uber al tegen gelijkaardige wettelijke beperkingen aan. Uber probeerde zich op Europees vlak nog aan regels te onttrekken door te argumenteren dat het geen taxibedrijf was, maar een software-ontwikkelaar. Een argument waar Europese rechtbanken nog geen oor voor hadden.
Taxiplan voor Brussel
De regering is verdeeld over de zaak. In elk geval kan ze geen beslissingen nemen zonder met de taxisector aan tafel te zitten. Die eist al van in het begin dat Uber zich naar dezelfde eisen en voorwaarden zou moeten plooien als zijzelf. Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) wil een taxiplan dat een kader schept waarin ook rittendiensten als Uber actief kunnen zijn.