Op 19 januari opent het jaarlijkse Autosalon op de Heizel in Brussel. Een beurs waarop bijna alle autofabrikanten die in ons land producten verdelen present zullen tekenen. Een schril contrast met sommige internationale beurzen die moeite hebben om nog de noodzakelijke investeringen los te wrikken bij de automerken. De reden? België heeft geen salon waar wordt gekeken, het is een salon waar wordt gekocht. Toegegeven - minder en minder op de beurs zelf. Aan het salon wordt echter bijna een kwart van de Belgische autoverkoop gekoppeld. En geen merk dat dat wil laten liggen.
De goedkoopste tarieven
Het is niet alleen de autosector die de wapens scherpt in aanloop naar de beurs. De financiële sector wil ook een graantje meepikken door aantrekkelijke autofinancieringen aan te bieden. En daarvoor wordt niet gewacht tot de deuren op de Heizel open gaan.
Traditioneel is het Beobank dat met het scherpste tarief uitpakt. Afgelopen jaar was dat 0,65% procent. De actietarieven voor dit jaar gaf Beobank echter nog niet vrij. Dit jaar heeft Argenta alvast ook een financiering aan 0,65%, zij het alleen voor ecologische voertuigen. Andere auto’s kunnen er gefinancierd worden aan 0,85%. Nog steeds 1% voordeliger dan het normale tarief. BNP Paribas Fortis laat voor auto’s die maximaal 130g/km CO2 uitstoten het tarief zakken van 1,30 naar 0,90% en bij Axa gaat het tarief omlaag van 1,59 naar 1,39%. Ook verschillende automerken zullen via hun eigen kanalen aantrekkelijke financieringen aanbieden.