In december werden in ons land 23.197 nieuwe wagens in het verkeer gebracht. Dat cijfer is aanzienlijk (dik 17%) lager dan in december van afgelopen jaar. De markt kwakkelt al sinds september van 2018, toen de WLTP-cyclus werd ingevoerd. Die plaatst de sector voor grote uitdagingen. Verschillende automerken zagen zich genoodzaakt enkele modellen tijdelijk dan wel permanent van de verkooptabellen te schrappen. En bovendien houdt de invoer van die testcyclus ook een feitelijke belastingverhoging in. Daarentegen werden de cijfers in de maanden net voor de invoering opgedreven omdat heel wat merken nog voorraden wegwerkten.
Alleen 2011 was beter
Uiteindelijk tikte de Belgische automarkt af op 549.632 nieuwe ingeschreven voertuigen. Een half procentje hoger dan in 2017 - ook al een goed jaar. Alleen in 2011 werden ooit eens meer nieuwe auto’s in het verkeer gebracht, eveneens in uitzonderlijke omstandigheden. Toen werden de cijfers omhoog gestuwd door de vele mensen die nog wilden profiteren van de CO2-premie die toen afloop. Jawel, op de kleine dieseltjes die de overheid toen nog promootte en inmiddels verkettert.
Diesel verliest aan benzine
Over diesel gesproken. Die brandstof ziet z’n aandeel drastisch slinken. Eind 2017 was nog 46% van de markt voor diesel. Nu is dat nog slechts 35%. De grote winnaars zijn geen elektrische of hybridevoertuigen, maar benzines. Eind 2017 was 48% van de nieuw ingeschreven auto’s een benzine. Nu is dat 58%.
De 10 populairste automerken van 2018
Afgelopen maand was het Renault dat het meeste auto’s inschreef. 2.709 stuks. Volkswagen moest genoegen nemen met 1.797 eenheden en Peugeot sluit met 1.782 stuks de top 3 af. De top 10 voor 2018 staat hieronder integraal, maar meer gedetailleerde cijfers hebben we zoals steeds op onze Facebook-pagina gepost.
1. Volkswagen - 52.738
2. Renault - 50.213
3. Peugeot - 42.623
4. BMW - 40.057
5. Mercedes - 35.526
6. Opel - 34.420
7. Audi - 28.710
8. Ford - 23.830
9. Citroën - 23.561
10. Hyundai - 21.727