In 1966 verkocht Volkswagen deze rode Kever. De koper: de Amerikaanse Kathleen Brooks. Toen was ze 21, nu is ze 73. Al die tijd gebruikte ze haar Kever elke dag. 52 jaar en zo maar eventjes 560.000km lang. Goed om er 14 keer mee rond de aarde te rijden. De auto werd al snel ‘Annie’ gedoopt.
Kathleen zie wel eens “Annie en ik lijken op elkaar”, lachend, “ze is oud, gedeukt, verroest en ze glanst niet meer, maar ze doet het wel altijd”. Maar Volkswagen hoorde van het uitzonderlijke verhaal en besloot Annie op een vernieuwbeurt te trakteren. De auto werd vervoerd naar de Mexicaanse fabriek waar ooit de Kevers voor de Noord-Amerikaanse markt van de band liepen. Een team van zo’n zestig medewerkers bracht er op 11 maanden tijd Annie terug in nieuwstaat. En er werden zelfs nog wat extraatjes aan toegevoegd.
Hoop werk
Starten en rijden deed Annie nog zonder morren, maar er bleek toch één en ander de tand des tijds minder goed doorstaan te hebben. Er waren problemen met de ophanging, transmissie en het elektrische systeem. 40% van alle componenten werden vervangen en 357 originele onderdelen werden gerestaureerd. Om de originele koetswerkkleur zo goed mogelijk te benaderen, nam VW een monster van de onaangetaste lak in het handschoenkastje.
Volkswagen nam de gelegenheid te baat om enkele componenten te verbeteren. De Kever beschikt nu over schijfremmen van recentere exemplaren, een compleet gereviseerde motor, een modernere versnellingsbak en een betere wielophanging. En er werd een moderne radio ingebouwd, ook al ziet die er klassiek uit.
Om de band van Annie met Kathleen te benadrukken, borduurde VW hun beider namen in de voorzetels.