2019 wordt het jaar van de nieuwe Toyota Supra. Maar dat was 2018 eigenlijk ook al. Een hoop teasers, tamtam, en gelekte details… Zelden gezien. De Supra heeft er zich mee in de kijker gewerkt. De verwachtingen zijn vanzelfsprekend hoog gespannen. En dat allemaal voor een verklede BMW Z4.
De Supra had zich al twee keer eerder laten zien. Eerst hadden we smoel, vervolgens de kont. Toyota voedde zelf beelden van gecamoufleerde prototypes of een racer. Daaruit was al af te leiden dat de FT-1 Concept die in 2014 debuteerde op het Autosalon van Detroit model had gestaan voor het model. Erg verrassend is het design daarom niet meer nu we deze twee eerste studiobeelden achter de kiezen krijgen. Ook gelekt, natuurlijk.
Toyota Supra A90
Deze Supra A90, die aan de zijde van de eerder al vernoemde Duitser van de band zal lopen in Oostenrijk bij Magna Steyr, moet de fakkel overnemen van de vorige Supra. Dat is de in 1993 geïntroduceerde Supra A80. Een auto waarvan menig puber destijds een poster boven het bed had hangen.
Ook Supra met viercilinder?
Net zoals zijn directe voorganger wordt de nieuwe Supra ook aangedreven door een zescilinder. Toeval, want de drieliter van BMW is nu eenmaal een zes-in-lijn. 300pk sterke en natuurlijk geblazen. Daarmee moet de Supra van nul naar honderd kunnen in minder dan 5 tellen. Toyota claimt een optimale gewichtsverdeling, een lichtgewicht constructie en een laag zwaartepunt. Er gaan ook al geruchten over instapversies met een viercilinder. Logisch - de Z4 heeft die ook.
Op Autosalon van Detroit
Hoewel we ons natuurlijk kunnen baseren voor de prestaties op den nieuwe BMW Z4 (reeds getest, hier), zijn er tal van details die we nog niet kennen. De Japanse constructeur lekt dan aan alle kanten, maar de technische specificaties die alles tot na de komma weergeven zijn er nog niet. Maar erg veel geduld moet je daar niet meer voor opbrengen. Op 14 januari gaat het model eindelijk in première op het Salon van Detroit. Wellicht scheppen de Japanners dan wat duidelijkheid.