Steeds meer autokopers kiezen voor een Keyless Entry systeem. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is dat géén systeem zonder autosleutel. Maar het volstaat om de sleutel op zak te hebben. Je hoeft die niet meer te manipuleren. De deur opent wanneer je in de buurt komt en de auto start wanneer de sleutel in de auto wordt gedetecteerd.
Kritiek op het systeem
Het systeem maakt gebruik van een transponder. Het probleem daarmee is dat het volgens de Nederlandse keuringsinstantie voor SCM-alarmsystemen, eenvoudig te kraken valt. Dieven met een minimum aan technische apparatuur, die veelal vrij eenvoudig via internet verkrijgbaar is, hebben weinig moeite met het hacken van het systeem. De apparatuur kost nauwelijks een paar honderd euro.
Relay attack
Het nieuwste wapen in het arsenaal van ongure types die het op je auto gemunt hebben, heet ‘relay attack’. Daarbij wordt het signaal van de contactloze autosleutel, dat normaal niet veel verder dan een meter reikt, afgelezen en verlengd. Voldoende om de ontvangers in de auto de indruk te geven dat de autosleutel eerst naast en vervolgens in de auto aanwezig is. Dieven openen en starten de auto op die manier zonder de minste schade, in seconden. Nieuwere technologie, waarbij een auto kan geopend worden via een mobiele telefoon, maken veelal van dezelfde methode gebruik. Die zijn net zo onveilig.
Toyota RAV-4 het populairst
Het Nederlandse onderzoek wijdt de populariteit van sommige automodellen onder autodieven rechtstreeks aan de inburgering van dergelijk systeem. De meest gestolen auto bij onze Noorderburen is een Toyota RAV4. Méér dan 5% van de Toyota RAV4 wordt er binnen de drie jaar gestolen.
De auto’s in kwestie hebben vaak een alarmsysteem of een startonderbreker. Die staat echter rechtstreeks in contact met het Keyless Entry-systeem en biedt daarom geen soelaas. De enige doeltreffende oplossing is, nog volgens KIWA SCM, de installatie van een specifiek alarm. Dat doet echter weer het grootste deel van het gebruiksgemak van het systeem teniet.