Wallonië ligt dwars bij Vlaamse kilometerheffing

Vergroot foto
Door: BV 28-12-2018

Vanaf 2024 of 2025 wil de Vlaamse overheid een kilometerheffing invoeren. Altijd en overal. Een eerder scenario dat alleen in werking zou treden op bepaalde tijdstippen op filegevoelige wegen wordt niet meer onderzocht. Over die Vlaamse kilometerheffing en de gevolgen, lees je hier meer.

Waals verzet

Waals minister van Mobiliteit Carlo Di Antonio (cdH), maakt verzet tegen het plan. De Waalse overheid overweegt namelijk niét de invoer van een omslachtige kilometerheffing. Die bestaat al volgens de Franstalige excellentie, die ermee verwijst naar de algemene kilometerheffing die feitelijk in de accijnzen op brandstof zit verwerkt.

Wallonië heeft zelf plannen

Hij zegt overigens dat twee verschillende systemen in één land ‘moeilijk te vatten’ zijn in een reactie aan Belga. Het Franstalige landsgedeelte denkt dan weer aan de invoering van een wegenvignet. Dat zou voor de inwoners van het Waalse gewest gecompenseerd worden door een vermindering van de verkeersbelasting.

Ben Weyts (N-VA) die de koers aan Vlaamse kant uitzet, wilde de kilometervergoeding ook deels compenseren, maar gek genoeg niet via de jaarlijkse verkeersbelasting, maar via een korting op de éénmalige belasting op in verkeerstelling (BIV). Dat zou er de facto op neerkomen dat de overheid voor elke gereden kilometer drie keer langs de kassa passeert: één keer via de accijnzen op brandstof, een twee keer via de verkeersbelasting en een derde keer via de kilometervergoeding.

Di Antonio pleit nog steeds voor een ‘Belgisch systeem’ en is dan ook ‘zeer tegen het project’ gekant.

Geef commentaar
comments by Disqus