Wie regelmatig de nieuwspagina’s van Auto55.be consulteert, weet het al: we gaan met z’n allen elektrisch rijden. Of we nu willen of niet. De nieuwe CO2-richtlijnen van de Europese Unie bieden weinig of geen ruimte voor alternatieven.
Is de markt wel klaar voor EV’s?
Die radicale keuze voor EV’s levert een aantal problemen op. Ja, er is de prijs van elektrische auto’s. Daarvan zegt de sector dat die tegen 2030 onvoldoende gedaald zal zijn om betaalbaar te zijn. Reken er dus maar op dat auto’s een pak duurder worden. De automobielsector zegt ook dat klant en product er niet klaar voor zijn. En er is natuurlijk het logistieke probleem. Je kan je elektrische auto nog bijna nergens opladen. Bovendien vereist een sterk doorgedreven elektrificatie van het wagenpark véél meer laadstations dan er momenteel tankstations zijn. Een tankbeurt neemt niet eens vier minuten in beslag. Opladen zal uren duren. Dezelfde oppervlakte die één auto oplaadt in vier uur, kan liefst 60 automobilisten op conventionele brandstof bedienen. Je kan natuurlijk wel snelladen, maar er is momenteel geen enkele accu die tegen regelmatig snelladen bestand is.
De hindernissen zijn groot. Een kleine bloemlezing uit een lange lijst: traagheid van overheden in het toekennen van vergunningen, capaciteitsproblemen in het elektriciteitsnet en een beperkte beschikbaarheid van een compatibel elektriciteitsnet (niet overal kàn je een EV aansluiten omdat het net eenvoudigweg niet geschikt is).
Powerbank voor elektrische auto’s
Volkswagen heeft minstens een gedeeltelijke oplossing bedacht. Het bedrijf bouwt mobiele laadstations. Die zijn het best te vergelijken met een powerbank, zoals je die vaak ziet voor smartphones. De laadcapaciteit van 360 kWh maakt het laden van maximaal 15 elektrische auto’s mogelijk. Als de geïntegreerde accu nog minder dan 20% capaciteit heft, wordt het laadstation vervangen door een opgeladen exemplaar. Als het permanent aangesloten is op een voeding met maximaal 30kW via wisselstroom, dan laadt de accu zichzelf onophoudelijk op. Volkswagen ziet zoiets vooral in combinatie met duurzame energie. Wind- of zonne-energie zeg maar.
In de eerste helft van volgend jaar start Volkswagen het experiment. VW-thuisstad Wolfsburg krijgt de primeur, maar vanaf 2020 willen de Duitsers de gigantische accu’s ook in andere steden en gemeenten gebruiken.