We zegden het al, er zou vandaag meer dan één replica op Auto55.be verschijnen. Na deze dramatische Lamborghini, is hier een Riley. De punten van de jury gaan alvast naar deze creatie. Niet omdat die erg goed zou lijken op het origineel, maar louter omdat hij afgewerkt is. Kon je van de Lambo niet zeggen. En omdat hij voor een eigenaardige technische oplossing koos. Volstrekt onnodig, overigens.
V8 in de plaats van de achterbank
De maker laat weten dat deze Riley Convertible Replica, voorzien van een afneembare hardtop, gebaseerd is op een Ford-onderstel. Het wordt niet gespecificeerd, maar de motor huisde met zekerheid voorin. Het merk met het Blauwe Ovaal bouwt geen enkele auto met de motor bij de achteras. En alleen de Ford GT heeft recht op een middenmotor. En toch… heeft deze namaak-Riley een dwars ingebouwde achtcilinder achter de passagiers. Dat leverde ongetwijfeld een hoop complexiteit op. En dat terwijl Rileys eigenlijk altijd de motor voorin hadden.
Pionier
Riley verdween al lange tijd geleden. Het Britse merk, oorspronkelijk uit Oxford, ging in 1968 op in de motorgigant British Leyland. Amper een jaar later werd de stekker er al uitgetrokken. En nochtans is Riley één van de absolute pioniers uit de autosector.
In 1890 startte de familie Riley, die een fortuin vergaarden in de textielindustrie, een fietsenfabriek op. Maar niet eens 10 jaar later, in 1898, bouwde de 16-jarige Percy Riley al een eerste auto. Vanaf 1905 kan je het als een automerk beschouwen. In 1907 stopte het met de bouw van motorfietsen en in 1911 hielden ze het voor bekeken met fietsen. Riley stond bekend als een innovatief merk. Zo vond Riley inmiddels al meer dan een eeuw geleden de kleppen met getimede klepstoters uit. Mercedes-Benz claimde dat patent ook en incasseerde jaren van andere autofabrikanten, maar ving bot in Engeland. Daar oordeelde de rechtbank dat Riley eerst was en dat andere Engelse automerken hun mosterd daar waren gaan halen. Door de woelige wateren waar eerst British Leyland en vervolgens British Motor Corporation door zwom, is de merknaam Riley tegenwoordig zowaar eigendom van… BMW.
Innovatief
Het interbellum vertegenwoordigde het hoogtepunt voor Riley. Het bedrijf bouwde een hoop verschillende modellen en uitvoeringen, was actief in de racerij (in 1934 behaalden Rileys de tweede, derde, vijfde, zesde en twaalfde plaats op de 24h van Le Mans). Het bedrijf bouwde onder meer zescilinder lijnmotoren, 8-cilinders in V-vorm en ontwikkelde al tijdens de jaren twintig een motor met hemisferische cilinderkamers en dubbele hoogliggende nokkenassen. Een kleine, hoogtoerige motor met een pittig karakter en veel vermogen. Door velen beschouwd als één van de belangrijkste motoren van de jaren twintig.
Deze replica heeft daar spijtig genoeg niets van… alleen de grille, die lijkt écht van een Riley afkomstig te zijn. Een plaatje van hoe een échte Riley eruitzag hebben we op onze Instagram geplaatst.