Heel wat charismatische auto’s in de geschiedenis zijn in het Italiaanse Maranello bij elkaar getimmerd. Dat komt tot uiting in de prijs van klassieke Ferrari’s in het algemeen en sommige speciale modellen in het bijzonder. Ze horen tot de duurste auto’s ter wereld. Vorige zomer werd een Ferrari 250 GTO afgehamerd op € 41,6 miljoen.
De prototypes
Tot de meest begeerde Ferrari’s horen prototypes en ontwikkelingsmodellen. Die leidden uiteindelijk tot de bekende toerismemodellen, maar ze zijn natuurlijk véél zeldzamer. In januari gaat er op de bekende veiling in het mondaine Scotssdale, Arizona (VS) weer één over het blok. Ditmaal een prototype voor een Ferrari 275 GTB uit 1964. Het ontwikkelingsmodel in kwestie heeft op de koop toe deelgenomen aan de Rally van Monte Carlo. In ’66 was dat. Voldoende om volgens Gooding & Co tussen € 5 en € 7 miljoen op te brengen.
Immense uitdaging
Die Ferrari 275 GTB (van Gran Turismo Berlinetta) had het in zijn tijd niet eenvoudig. Die moest immers de Ferrari 250 (1953 - 1964) vervangen. Die was ook in zijn tijd al legendarisch.
Ferrari ging niet over één nacht ijs met de 275 GTB. Hij genoet van een door Pininfarina ontworpen koetswerk dat door Scaglietti werd gebouwd. Onder de kap zat een V12 ‘type 213’ van 3,3l. Gebaseerd op de twaalfpitter van de 250, maar groter en krachtiger. Het was ook de eerste Ferrari die innovatieve oplossingen gebruikte zoals de ‘transaxle’ versnellingsbak, de onafhankelijke wielophanging of velgen in lichtmetaal.
Chassis 06003 was het eerste testexemplaar van de 274 GTB. Die had een korte neus en werd uitgevoerd in geel met een zwarte binnenbekleding. Na verloop van tijd kreeg die een rode lak en werd er zelfs een langere neus op getransplanteerd, zoals bij de seriemodellen.
Overal ter wereld
Deze 275 GTB Prototipo leefde al ongeveer overal ter wereld. Hij was van eigenaars uit Italië, Nieuw-Zeeland, Zwitserland en de VS. Sinds 1994 is die in het bezit van de huidige eigenaar. Een naam lijkt die niet te hebben, maar hij wordt omschreven als de bezitter van een van de grootste privécollecties van Ferrari-modellen. Na 25 jaar neemt hij er afscheid van.