Alpine bijt in 911-bumper dankzij Litchfield

Bekijk 2 foto's
Door: BV 23-12-2018

Het is precies een jaar geleden dat we konden kennismaken met de nieuwe Renault Alpine. We noemden de sportieve tweezitter met retro-geïnspireerde styling toen niet perfect, maar wel “een verdraaid fijn rijijzer” (zie test hier). Het was niet zo dat we meer vermogen snakten. Een Met amper 1080kg op de weegschaal heb je aan 252pk en 320Nm immers voldoende om 4,5 tellen na de start al 100km/u te rijden. Maar er zijn natuurlijk altijd mensen die meer willen. Je houdt er bijvoorbeeld geen Porsche 911 mee bij. Tenzij je eerst even langs Litchfield gaat.

Even herprogrammeren

De Britse tuner heeft een nieuwe ECU-mapping voor de drukgevoede 1,8l viercilinder van de Alpine klaar. Er komt daardoor 50pk en ruim 80Nm extra vrij. Litchfield zegt dat centrale die 300pk probleemloos opwekt. Niet onlogisch, gezien diezelfde motor ook dienst doet in de Renault Megane RS en daar ook 300pk opwekt. Er wordt ook geclaimd dat hij sneller op het gaspedaal reageert en dat de turbo met minder vertraging in actie schiet.

911-territorium

Door die 50 extra paarden, dringt de Alpine wel het grondgebied van de 911 binnen. Litchfield lijkt er geen chronometer bij te hebben gehaald. Er zijn dus geen aangepaste prestaties. Maar een rekenmachine slingerde er wel rond. Daardoor weten we dat de Alpine evolueerde van de 229pk per ton naar een Carrera S-cijfer van 277pk per ton. Echt duur is de aanpassing niet. Je bent er vanaf met minder dan € 1.200.

Nog meer op komst

Bij Litchfield wordt intussen gewerkt aan een Stage 2-kit. Die zal onder meer een nieuwe uitlaatlijn omvatten. Er wordt gemikt op 315pk, terwijl er ook gesproken wordt over aanpassingen aan de ophanging en de toevoeging van een limited-slip-diff tussen de aangedreven achterwielen.

Geef commentaar
comments by Disqus