Het is al ruim 15 jaar geleden dat Toyota nog eens de Supra in de catalogus had. Maar midden januari is het wachten over. Dan gaat de nieuwe Supra in première op het Autosalon van Detroit. Dat mag intussen wel, want er is inmiddels onbetamelijk lang geplaagd voor het model. Hoe het uiteindelijke resultaat eruit zag was nog een goed bewaard geheim. Inderdaad, verleden tijd. Want de Supra mag dan wel in een gesloten container vervoerd worden - zelfs dan werd hij nog gekiekt.
Een heel erg Duitse Japanner
Voorheen was de Supra een echte Toyota. Maar dat het hier inmiddels gaat om een verklede BMW Z4, is inmiddels geweten. Vervangonderdelen moet Toyota in het systeem van BMW bestellen. Tot de logo’s toe. Hij wordt gebouwd op dezelfde lijn als die Z4 (test hier) bij Magna Steyr in Oostenrijk. De afstelling… ook die gebeurde door de ingenieurs van het Duitse merk, al kregen ze wel een set targets doorgeseind uit Japanse hoek.
De vormgeving achterna
De vormgeving heeft in elk geval geen gebrek aan elementen die om aandacht schreeuwen. Uit deze foto distilleren we alvast luchtdoorstroomopeningen op de flanken, een puntige smoel, een dak met dubbele bubbel en koplampen die erg ver doorgetrokken worden. Van eerdere plaatjes van gecamoufleerde exemplaren weten we dan weer dat achteraan een sterk uitgewerkte koffervleugel voor een aparte uitstraling moet zorgen. Er zullen wellicht ook wel wat verwijzingen naar Supra’s uit het verleden (zoals deze Toyota Supra uit de nineties) inzitten, maar we wachten nog even op de voorgekauwde marketingpraat om die aan te wijzen. Erg duidelijk vinden we die immers niet.