In een koude auto stappen is nooit leuk. Dat weet de fabrikant van je automobiel ook. Daarom dat hij je met veel plezier een verwarmde zetel of een verwarmd stuur aansmeert. Bij moderne auto’s warmt dat zelfs sneller op dan je interieur dus je hebt er iets aan. In het begin was dat lang niet altijd het geval.
Opwarming
Er zijn inmiddels modellen waar het aantal oppervlakken dat voor je comfort wordt opgewarmd, verder is uitgebreid. Mercedes gaat daar bijvoorbeeld relatief ver in. Dat verwarmt op sommige versies, onder meer van de S-Klasse, E-Klasse en de nieuwe GLE (test hier) ook armsteunen in de middenconsole en portieren.
Ford lijkt echter te vinden dat dat allemaal nog niet ver genoeg gaat. Het bedrijf patenteerde zopas de verwarmde veiligheidsgordel. Een kleine rondvraag op onze redactie leerde ons dat niemand ooit al had geoordeeld dat een gordel eigenlijk verwarmt moest zijn, maar de constructeur uit Dearborn bij Detroit denkt daar duidelijk anders over. Het deed in z’n 31 pagina’s tellende patentapplicatie het idee uit de doeken.
De verwarming van de gordel gebeurt op een behoorlijk traditionele wijze. Er loopt gewoon een verwarmingsdraad doorheen. Precies op dezelfde manier zoals andere oppervlakken aan een hogere temperatuur worden geholpen, al lijkt het erop dat er hier een fijner verwarmingselement gebruikt zal moeten worden.
Vergezocht?
Of Ford ook echt van plan is om verwarmde veiligheidsgordels te maken, is verre van zeker. Vaak registreren automerken patenten louter om ervoor te zorgen dat iemand anders er niet mee aan de slag kan. Of omdat je niet weet wat later nog nuttig zal blijken. De eerste keer dat een verwarmd stuur werd voorgesteld, werd er wellicht ook maar raar gekeken.
Het merk met het Blauwe Ovaal registreert wel vaker vergezochte snufjes. Zo patenteerde het al een éénwieler die je kan gebruiken voor korte verplaatsingen in de stad die gebruik maakt van één van je autowielen. En we herinneren ons ook nog de bekerhouder die in bochten gaat tegenleunen. Kwestie van niet te morsen.