We hebben in Europa niet te klagen als het op legendarische terreinwagens aankomt. Er is de Mercedes G-Klasse, de Toyota Land-Cruiser, de Suzuki Samurai als het wat kleiner moet zijn en natuurlijk is er de Land Rover Defender, het icoon der iconen. De Amerikanen hebben nog wat anders. Zij hebben de Ford Bronco. Gebouwd tussen 1966 en 1977 en aldaar bijna net zo legendarisch al de Brit in voorgaande opsomming. En het wordt nog beter voor ze. Want je kan er er nu terug nieuw kopen.
Ford werkt aan nieuwe Bronco
Neen, het gaat voorlopig nog niet over de Bronco-opvolger (die wellicht weer de legendarische naam opgespeld krijgt) die Ford klaarstoomt in de coulissen. Het gaat om een nieuw exemplaar dat er precies uitziet zoals het historische model. Een bedrijfje dat Gateway heet, gaat ‘m bouwen. Met de zegen van Ford.
Restauratie kan ook
Je kan bij Gateway al een tijdje aankloppen met een oude Bronco en die laten restaureren. Nu gooien de ondernemers het echter over een andere boeg. Ze bouwen een compleet nieuw exemplaar. Nieuw chassis, nieuw koetswerk. Nieuw… alles. Een donorauto is niet nodig. Hoe de Amerikanen dat voor mekaar krijgen met de overheid, is ons een raadsel. In Europa hoef je er nog niet eens over te denken.
Klassiek uiterlijk, moderne aandrijflijn
Gateway maakt van de gelegenheid gebruik om een aantal aanpassingen door te voeren die veiligheid en gebruiksgemak ten goede moeten komen. Er komen moderne motoren onder de kap. De topvariant wordt voorzien van een 5-liter V8. Die uit de Ford Mustang. En schijfremmen. Amerikanen krijgen er ook garantie. Vijf jaar, ‘van bumper tot bumper’.
Met de hand
Van een assemblagelijn is nu ook weer geen sprake. Het bedrijf verwacht elke maand zo’n 4 Bronco’s te kunnen bouwen. De aankleding kan je helemaal kiezen. Dat doet een beetje denken aan wat Singer doet met Porsche. De prijs is er ook niet naast. Afhankelijk van welke variant je neemt, vraagt Gateway tussen $ 120.000 en $ 180.000.