Op het Autosalon van Los Angeles dook, schijnbaar uit het niets, een nieuw automerk op. Rivian is de zoveelste startup die elektrische auto’s wil bouwen. Tesla achterna. Of nog liever: erop en erover.
Wat Rivian echter anders deed dan talloze aspirant-automerken: effectief auto’s bouwen. Het pakte in L.A. niet uit met een vage schets, een stijltekening, een logo of zelfs niet met een concept car. Het pakte uit met niet één, maar twee pre-productiemodellen. De R1T pickup en de R1S SUV. Ze zijn extreem krachtig en snel, kunnen zware lasten torsen en ver rijden. Maar waar komt het zo plots vandaan?
Schijnbaar uit het niets
Rivian komt schijnbaar uit het niets. Maar dat is niet helemaal juist. De wortels van het bedrijf reiken bijna 10 jaar in de tijd terug. Het werd in 2009 in Florida opgericht als Mainstream Motors, wijzigde kort daarom z’n naar naar Avera Automotive en heet nu Rivian. Van in het begin hield het bedrijf zich bezig met elektrische mobiliteit, maar de activiteiten kwamen pas recent in een stroomversnelling terecht.
Het bedrijfje verhuisde in 2015 van Florida, naar het hol van de leeuw: Detroit. Daar is nu het hoofdkwartier, maar er zijn nog andere locaties. In Californië heeft het een labo voor de ontwikkeling van accu’s en (op een andere locatie) een afdeling die zich buigt over autonoom rijden. In Engeland zit er nog een kleine groep medewerkers. Wellicht om een introductie op de Europese markt voor te bereiden. En tenslotte heeft het in Normal, Illinois, al een fabriek. Het gaat om een voormalige productievestiging van Mitsubishi die het bedrijf voor $ 16 miljoen op de kop kon tikken. Een koopje. Een team van 60 man werkt er nu al dag in, dag uit aan de toekomstige productielijn.
De centen komen van leningen (zo’n $ 200 miljoen), subsidies en private investeerders. Die laatste pompten al $ 450 miljoen in het bedrijf.
Crowdfunding?
Ze hebben bij Rivian ook naar de financiering van Tesla gekeken. Elon Musk haalde hopen geld op door (en spendeerde er nog veel meer) de orderboeken voor modellen vroeg te openen en een voorschot te vragen. Op die manier financierden Tesla-klanten mee de werking van het bedrijf tot een model productierijp was. Noem het gerust een vorm van crowdfunding. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat Rivian ten vroegste in de herst van 2020 z’n productie ziet aanvangen, maar nu al handtekeningen ronselt. De vanafprijs van $ 70.000 (en een paar duizend meer voor de SUV in plaats van de pickup) is een meevaller in vergelijking met modellen van rivaal Tesla. Definitieve specificaties zijn echter nog niet bekend.