Vòòr halverwege volgend jaar rolt de eerste echte elektrische Porsche uit de geschiedenis van de assemblageband. De Taycan, de productieversie van de Porsche Mission E, zal naar verwachting zelfs niet voor 2020 aan de eerste klanten geleverd worden.
20.000 lijkt niet genoeg
Het bedrijf was van plan om van de Taycan zo’n 20.000 stuks op jaarbasis te bouwen. Dat cijfer is inmiddels al bijgesteld. Samen met de Taycan Cross Turismo, zou het cijfer al kunnen oplopen tot 30.000 eenheden op jaarbasis. De Porsche-fabriek in Zuffenhausen, die de EV zal bouwen, krijgt daarvoor een peperdure nieuwe flexibele assemblagelijn en laklijn. Dat wijst op het vertrouwen van de fabrikant in het product. En dat komt niet uit de lucht vallen. Op het Autosalon van Los Angeles liet Porsche zich al ontvallen dat wanneer iedereen die reeds een voorschot (dat Porsche terugstort wanneer je je bedenkt) betaalt, ook effectief een auto koopt, het quotum voor het eerste productiejaar al helemaal de deur uit is. België, zo weten ze in de VS, is samen met Frankrijk en Noorwegen één van de markten waar het storm loopt voor de Porsche-met-stekker.
De Taycan snoept vooral klanten weg bij Tesla
Cijfers voor onze markt konden we niet bemachtigen. Maar in het EV-gekke Noorwegen, waar Porsche jaarlijks zo’n 600 auto’s verkoopt, plaatsten reeds 3.000 mensen een bestelling. Allen betaalden ze € 2.000 voor dat recht.
Het verhaal wordt nog beter voor Porsche wanneer het oplijst waar die klanten vandaan komen. De meeste mensen die voor het eerst een auto van het bedrijf kopen, zijn afkomstig van de traditionele Duitse luxemerken. Audi op 1, BMW op 2 en Mercedes op 3. Maar, zo zegt Porsche nog, bij de Taycan staat Tesla op 1.
Overmatig enthousiasme
Een spectaculaire start, staat overigens niet garant voor het succes van een product of strategie op lange termijn. Er waren in het verleden voldoende auto’s die hun carrière startten met spectaculaire verwezenlijkingen om vervolgens weg te deemsteren in de vergetelheid. Het is voor Porsche zaak om de huidige interesse in z’n elektrische auto om te zetten in een vraag op lange termijn. Er hangt heel wat van af, want in Stuttgart heeft men al beslist vanaf 2027 alleen nog elektrische auto’s te maken.