Dat Renault-Nissan-Mitsubishi-topman Carlos Ghosn op z’n minst tot eind december in een Japanse cel zit te brommen, heeft hij aan zichzelf te danken. Hij zat met z’n handen in de kas en hij was daar onvoldoende open over. Een klokkenluider deed wat hij moest doen: hij hing het aan de grote klok. Ghosn werd onder politie-escorte weggeleid. Want dat gesjoemel zorgde ervoor dat onder meer de beursrapportering van het bedrijf niet correct was en dat overheden allerhande belastingen mis liepen. Illegaal.
Interne afrekening?
Dat is wat er aan de oppervlakte aan de hand was. Waadt dieper en het lijkt op een interne afrekening. Vooral dan van Nissan. De topman, ooit op handen gedragen voor het redden van Nissan, was immers van plan om een fusie tussen Renault en Nissan door te zetten. Daar zouden de Japanners maar bekaaid vanaf komen. Renault heeft immers veel meer aandelen van het Japanse merk dan andersom. Zo heeft Renault mannetjes in de raad van bestuur bij Nissan, maar hebben de Japanners geen gezanten met stemrecht in Parijs. De arrestatie van Ghosn steekt alvast een stokje voor die plannen.
Alleen Renault blijft achter Ghosn staan
Het spreekt boekdelen dat Ghosn na z’n arrestatie op staande voet werd ontslagen door zowel Nissan als Mitsubishi. Bij Nissan werd Hiroto Saikawa inmiddels aan het roer gezet. Die is fel gekant tegen een fusie. Renault is het enige merk uit de alliantie dat z’n topman nog niet de laan uitstuurde.
Nissan aangeklaagd
Ghosn en z’n luitenant Greg Kelly ontkennen de aantijgingen. Ze riskeren in Japan boetes tot € 80.000 - niet meteen bedragen waar ze wakker van zullen liggen. Maar ook Nissan zelf gaat niet vrijuit. Het bedrijf werd net in verdenking gesteld van financieel gesjoemel. Ook daar hangt het een boete boven het hoofd. Tot € 5,5 miljoen. Een kleine prijs om te betalen voor onafhankelijkheid?