In maart van dit jaar zakte Volkswagen Motorsport af naar Colorado. In de vrachtwagen zat de I.D. R Pikes Peak. Een elektrische racer die speciaal voor de bochtige heuvelklim was ontwikkeld. Het doel: er de snelste elektrische auto ooit zijn.
Een minuut sneller!
Met Romain Dumas, die eerder al schitterde op Pikes Peak, aan het stuur, ging de I.D. R de heuvel op in een tijd van 7:57.15. Dat was niet alleen een minuut sneller (op dik 3 tienden na) dan de vorige snelste EV. Het was een compleet nieuw record. Het verpulverde de tijd die Sebastien Loeb in 2013 neerzette met een al even deskundig geprepareerde Peugeot. Die stond aan de top in 8:13.88.
Zonder vleugels
De winst op Pikes Peak leverde Volkswagen een hoop publiciteit op. VW aast daarom op. Nog meer van dat soort stunts. En het heeft naar verluidt z’n zinnen gezet op het rondrecord op de Nürburging. Het is het piepkleine Chinese bedrijf NIO dat daar in mei 2017 met z’n EP9 het ijkpunt voor elektrische auto’s op 6:45.9 zette. Het is geen makkelijke klus, want die Chinees heeft 1.341pk om zich voort te stuwen, terwijl de I.D. R ‘slechts’ 671pk heeft. De I.D. R kan andere kaarten uitspelen. Niet in het minst, z’n aerodynamica. De EP9 kon zich niet zoveel vleugels, kieuwen en sleuven permitteren gezien hij gehomologeerd is (in China tenminste) voor normaal gebruik.
Volkswagen heeft uit simulaties afgeleid dat de I.D. R de bijna 21km ring in amper vijf en een halve minuut zou moeten kunnen ronden. Een tijd die slechts 10 tellen verwijderd is van de Porsche 919 Hybrid Evo. Dat is met een tijd van 5:19.55 de snelste auto ooit in de Groene Hel. Wil men in Wolfsburg onder de duiven van de familieleden in Stuttgart schieten, dan moet de I.D. R wellicht nog wat meer vermogen kweken. Maar dat is niet uitgesloten.
Planning: mei 2019
Volkswagen wilde aan het eind van de zomer al eens de I.D. R los laten over de Ring, maar het kreeg toen geen toestemming. Nu aast het op een sessie in mei. Dan kan het meteen profiteren van het nieuwe stuk wegdek waarop de Nordschleife momenteel wordt getrakteerd. VW denkt dat de sportieve prestaties van de I.D. R het gamma elektrische auto’s van het merk in een positief daglicht kunnen stellen. De eerste VW I.D. wordt in het derde kwartaal van volgend jaar geïntroduceerd.