Begin dit jaar stelde Mercedes de nieuwe Sprinter voor (zie hier). Inmiddels wordt het gamma gestaag uitgebreid. Aan het begin van de zomer kwam er al een elektrische versie bij. Nu voegt het merk een besteller toe die zelfs in de meest uitdagende omstandigheden z’n werk moet kunnen verrichten.
Meer bodemvrijheid
Mercedes introduceert niet alleen een blokkeerbare vierwielaandrijving (vanaf 6km/u in- of uit te schakelen via een knop op het dashboard), het paart die steevast aan een grotere bodemvrijheid. Dat is nodig om de ruimte te vinden voor de componenten van de aandrijflijn. Tegelijk zorgt het er ook voor dat de Sprinter zich op een oneffen ondergrond beter uit de slag kan trekken. Vooraan kwam er zo maar eventjes 15,5cm bij. Achteraan is dat + 13,5cm. De Sprinter kan zelfs uitpakken met aardige terreineigenschappen. Vertrek- en aanloophoek zijn 25° of meer en de overrijhoek bedraagt 23° (telkens van het model met standaardwielbasis).
Ook met ‘veldversnelling’
De integraalaandrijving heeft een voorliefde voor de achterwielen. Die krijgen 65% van het vermogen te verwerken. De Sprinter weegt er 140kg extra door, maar het laadvermogen blijft gelijk. Als je de aandrijflijn aanpast, dan moet je dat natuurlijk tegen de boordelektronica zeggen. Dat z’n stabiliteits- en tractiecontrole is aangepast, spreekt dus voor zich. Dat je optioneel nog een extra reductieverhouding kan krijgen, ligt minder voor de hand.
Meteen te koop
De orderboeken voor de Mercedes Sprinter 4x4 zijn per direct geopend. Een Belgische prijs hebben we niet, maar in Duitsland staat hij alvast vanaf € 46.272 in de catalogus.