Volkswagen had in 1974, toen het de eerste Golf introduceerde, niet durven hopen dat de compacte hatchback zo’n groot succes zou zijn. Een exemplaar dat je vandaag in de showroom kan vinden, is al een exemplaar van de zevende generatie (een overzicht vind je hier). Maar dat loopt inmiddels op z’n laatste benen. Volgend jaar maken we kennis met de achtste uitvoering.
Evolutie, wat dacht je
Volkswagen hanteert bij een nieuwe Golf een beproefd recept. Je kan dus door naar het verleden te kijken, best wel wat afleiden over de volgende uitvoering. Op z’n minst kan je spreken van een berekende gok. Zo ligt voor de hand dat hij wat groter wordt. Dat was immers altijd al het geval. Inmiddels is een nieuwe Polo groter dan een Golf van de tweede generatie.
Hij zal nog steeds gebruiken van de MQB-bodemgroep die de Duitsers voor een hele hoop producten gebruiken. Die werd pas bij de huidige, zevende uitvoering van de Golf geïntroduceerd. De groep gaf eerder al aan dat dat onderstel nog lange tijd mee moest. Logisch, want het geen automerk dat kan voorspellen hoe het autolandschap er over tien of twintig jaar uitziet. Rijden we dan met z’n allen elektrisch?
Een verder doorgedreven efficiëntie staat natuurlijk in de sterren geschreven. De volgende Golf zal minder CO2 moeten uitstoten. Een missie die door de heersende dieselhetze niet makkelijker werd. Een auto op benzine stoot nu eenmaal meer uit. Dat zorgde in Europa al voor meer uitstoot. Voor het eerst in een decennium.
Herkenbaar uiterlijk
Z’n uiterlijk blijft natuurlijk ook herkenbaar. Na de eerste drie generaties, die behoorlijk veel van elkaar verschilden, kiest VW immers steevast voor evolutie. Het is niet meer dan logisch dat het design wat trekken van de Arteon zou vertonen. Die diende immers ook al ter inspiratie voor de nieuwe VW Touareg. De Duitsers gaan niet zo ver met hun familiegezicht dat de auto’s niet meer uit elkaar te houden zijn (zoals je zou kunnen beweren van sommige Audi’s, BMW’s of Mercedessen), maar ze moeten wel in één oogopslag als een VW te identificeren zijn.
Nu de voorstelling voor de boeg staat, lijdt het geen twijfel dat testpiloten met generatie 8 kilometers aan het malen zijn. Met gecamoufleerde exemplaren, wellicht, al suggereert bovenstaande foto dat er ook exemplaren zonder camouflage onderweg zijn. Echt duidelijk is het beeld niet, maar omdat hij een Golf met Arteon-invloeden lijkt te tonen, wilden we hem u niet onthouden. Hij is geschoten in Zuid-Afrika. Daar liet de vorige Polo zich ook te vroeg in z’n blootje betrappen.