Op het Autosalon van Parijs stelde Skoda de concept voor. Dat was september. Lang hebben we dus niet op een productieversie moeten wachten. Hier is immers al de Skoda Scala in vol ornaat. Vervanging voor de Rapid Spaceback die flopte. De Scala klimt tegelijk een trede hoger op de trap. Naar het hol van de leeuw, waar neef Volkswagen Golf koning is.
Concerngenoot Seat zet z’n Leon al tijden recht tegenover de Golf. Skoda deed dat eerder nog niet. De Octavia speelde op papier wel in dezelfde klasse, maar door z’n concept vermeed die een rechtstreekse confrontatie. De nieuwe Scala - waarvan de naam niet voor niets ladder of trap betekent in het Latijn - gooit de handschoen wel naar de Golf.
Voor jonge klanten
Op papier, en zoals hij hier staat te poseren, moet de Scala een jonge doelgroep aanspreken. Statistisch gezien kopen jongeren een minderheid van de nieuwe auto’s en toch hoor je bij letterlijk elk nieuw model dat zij uitverkoren zijn. De reden is nogal wiedes: of je nu een dertiger, veertiger of een heuse ‘senior citizen’ bent - je wil toch niet weten van een auto die rekening houdt met je kwaaltjes? Maar in een minder kekke kleur en met normale wielen, zal de Scala ook de rationele koper kunnen aanspreken. Zoveel is duidelijk.
Wie wil etaleren dat hij jonger van hart is dan van lijf, kan zichzelf alvast uitleven in de extra’s die de Tsjechen zullen aanbieden. Lichtmetaal tot 18”, drie infotainmentsystemen, een audiosysteem met een 9,2” glazen scherm dat enkel in combinatie met de Virtual Cockpit wordt geleverd. En met dat laatste hebben we ook de introductie van digitale tellers aangekondigd.
Amai, da’s groot
Van kop tot staart meet de Scala 4,37m, van shouder tot schouder is dat 1,79m en z’n kruin reikt 1,47m boven het asfalt. Dat is flink meer dan die van de Rapid die hij vaarwel wuift. Het is zelfs meer dan zo ongeveer eender welke andere hatchback uit het C-segment. Je merkt dat wellicht binnenin. Je ziet het ook aan het koffervolume. Standaard past 467l in de koffer. Bank plat en dat wordt 1.410l.
Simply Clever
Skoda pakt graag uit met extra praktische details. En dat wordt weer zo. Een Ijskrabber in de tankklep, veiligheidshesjes in alle portieren, een paraplu in de bestuurdersdeur, flessenhouders voor- en achterin, klaptafeltjes achterop de voorstoelen, haakjes voor zakken in de koffer enz… En je kan nu ook een elektrisch bedienbare achterklep krijgen. Een primeur voor het merk.
Motorversies
De Scala verschijnt op de markt met vijf motoren. Skoda levert een 1.0 TSI-turbodriecillinder met 95 pk en 175 Nm of 115 pk en 200 Nm. Daarboven staat een 1.5 TSI-turboviercilinder met 150 pk en 250 Nm. Verder is er keuze uit een 1.6 TDI-diesel met 115 pk en 250 Nm en een 1.0 G-TEC die op aardgas rijdt. Dat laatste model heeft een driecilindermotor met 90 pk en 145 Nm en komt pas later in 2019 op de markt. Een handbak is normaliter standaard, een DSG-automaat in de meeste gevallen optioneel.
Zelfs fans van sportief sturen zouden aan hun trekken komen. Met het standaardonderstel al, volgens Skoda. Des te meer met het nieuwe Sport Chassis Control. Dat verlaagt de auto met 15 mm en heeft instelbare dempers die via de Driving Mode Select kunnen worden ingesteld op Normal en Sport. Voor de stuurbekrachtiging, gasrespons en versnellingsbak zijn in totaal vier settings: Normal, Sport, Eco en Individual.
Wanneer de Scala precies op de markt komt en wat hij kosten moet? Dat is voor later.