De eerste twee generaties van de Ford Focus ST waren al net zo geliefd bij de klanten als bij de vakpers. Die sportieve Focus geldt al een tijd als een referentie in het - bijna - sportieve segment. Het is dan ook niet meer dan logisch dat de nieuwe generatie (test hier) ook recht heeft op zijn ST-versie. Daar werd niet echt geheimzinnig over gedaan. Inmiddels zijn we zeker. Iemand kon immers een preproductiemodel op de assemblagelijn fotograferen.
Dichtbij de ST-lijn
De Focus is niet de minst dynamisch gelijnde telg uit z’n segment. De Focus ST doet er traditioneel nog een flinke schep bovenop, al lijkt dit exemplaar zich op de foto’s vooral te bedienen van een opvallende lakkleur en wat minder dan gebruikelijk aan de optische stijlelementen te zitten.
Officiële informatie is er nog niet. Over de motor blijft het dus speculeren. Kiest Ford voor een sterker opgepepte variant van een wat compactere motor? Zoals bij de Fiësta ST, die best indrukwekkende cijfertjes uit een piepkleine 1-liter perst. Of gaat het toch voor een grotere centrale? Er wordt flink ingezet op een bijgewerkte versie van de 2,3l viercilinder turbo die we kennen uit onder meer de Focus RS van de vorige generatie en de actuele Ford Mustang. Het vermogen zou wel eens met de 300pk kunnen flirten. Er moet immers nog een Focus RS komen. Die zal nog eens 100 paarden extra op stal moeten houden wil hij de aansluiting met de Audi rS3 Sportback en de Mercedes AMG A 45 niet verliezen.
Voor wanneer?
Dat de Focus ST in z’n pre-productievorm al van de band loopt, maakt duidelijk dat z’n marktintroductie nakend is. Maar voor wanneer? Ford stuurt z’n kat immers naar het Autosalon van Genève in maart. Is het dan voor het Autosalon van Detroit in januari? Of dat van Brussel misschien?