De ambitie was groot. De Bloodhound SSC, eigenlijk een raket op wielen, zou het landsnelheidsrecord breken. Het bestaande record werd in 1997 gevestigd. De Thrust SSC met Andy Green achter het stuur haalde toen 1.227km/u. Het was diezelfde Green die nu voor het eerst door Mach 1 zou breken op land. 1.609km/u moest het nieuwe straaltuig daarvoor halen.
Sneller dan geluid op opgedroogd meer
Het project, dat aanvankelijk op steun van onder meer Jaguar kon rekenen, loopt al jaren. Het voertuig haalde tijdens tests al 320km/u en een zoutvlakte - Hakseen Pan, eigenlijk een droge meerbedding - in Zuidelijk Afrika werd al voorbereid op de recordpoging.
Het heeft nogal wat voeten in de aarde om een landmachine naar Mach 1 te stuwen. Alleen met een EJ200-jetmotor van een Eurofighter Typhoon (die zelf probleemloos door de Mach-barrière gaat) redt de Bloodhound SSC het niet. Die heeft er nog een extra raketsysteem voor nodig. 135.000pk in het totaal.
Het geld is op
Het ganse project was een privaat initiatief. Sponsors, partner en donaties moesten voldoende centen opleveren om op land voor de eerste keer door de geluidsmuur te breken. Maar het project strandde vorig jaar in oktober omwille van geldgebrek. Er was veel steun bij het publiek en veel interesse van financiers, maar uiteindelijk kon het nodige budget niet gevonden worden. Zo’n € 25 miljoen komen de Britten tekort. En daarom gaat de Bloodhound SSC de geschiedenis in als de raketauto die nooit een record brak. Zonder centen kan immers niets.