Dat een paar extra procentjes winst altijd loslopend wild zijn (voor om het even welk bedrijf) spreekt voor zich. Er is niets waar aandeelhouders gelukkiger van worden. Volkswagen heeft op dat vlak één en ander goed te maken. Dieselgate, weet je wel.
Van 4 naar 6% winst
De Duitse gigant ziet tegenwoordig ongeveer 4% van z’n (enorme) omzet weggeschreven worden als winst. Dat cijfer moet echter omhoog. Niet met hopen, maar 6% zou mogelijk moeten zijn. Tegen 2022 als het even kan. Een behoorlijk ambitieus plan gezien het bedrijf over die zelfde periode meer dan € 11 miljard euro wil investeren in e-mobiliteit, digitalisering, autonome rijtechnologieën en mobiliteitsdiensten. Het grootste deel van dat monsterbedrag gaat naar elektrische auto’s. Porsche kondigde al aan op relatief korte termijn een geheel elektrisch automerk te worden. Het zou niemand verbazen mocht Volkswagen binnenkort op z’n minst plannen in dezelfde richting communiceren.
Minder complexiteit
Intussen wil VW ook de complexiteit van z’n gamma reduceren. Lees: minder versies, uitrustingsvarianten en aandrijfopties voor bestaande modellen. Immers, hoe meer mogelijkheden je aan de klant aanbiedt, hoe hoger de kost. Het komende modeljaar wil VW al 25% van de motor-transmissie-combinaties annuleren. Als er weinig vraag naar is, gaat het op schop.
Meer met Ford
Een alliantie aangaan met een ander automerk moet eveneens de rendabiliteit verbeteren. Daarvoor wordt al onderhandeld met Ford. De beslissing over een nieuwe generatie gezamenlijk ontwikkelde bestelwagens viel al. Er wordt met de Amerikanen nog gepraat over synergieën op vlak van elektrische en autonome technologieën.