In 2016 en 2017 kon Jaguar Land Rover telkens uitpakken met uitstekende jaarcijfers. De relatief kleine Britse autobouwer kon recordcijfers voorleggen wat verkopen, omzet en winst betrof. Maar sindsdien gaat het bergaf met het automerk. En het kan daar zelf niet zo veel aan doen.
China koopt niet
Op de internationale markten hebben zowel Jaguar als Land Rover ernstig te lijden onder het aangescherpte handelsdispuut dat tussen de VS en China heerst. Dat zorgt ervoor dat vooral in China de vraag naar buitenlandse luxegoederen is afgekoeld. Jaguar Land Rover is lang niet de enige autobouwer die hoopte op een heropleving van grootste Aziatische markt. Dat blijft voorlopig uit.
Een diesel is logisch, maar…
Naast de hindernissen die al z’n concurrenten moeten overwinnen, heeft het Britse bedrijf ook nog enkele specifieke problemen. In Europa daalt de vraag naar nieuwe auto’s van de merken ten gevolge van een door overheden en lobbygroepen aangewakkerd anti-dieselsentiment. Het bedrijf heeft nu eenmaal producten (groot, zwaar) die beter functioneren met een koppelrijke dieselmotor. Het bedrijf heeft momenteel onvoldoende plug-in-hybrides in portfolio om een adequaat antwoord op het dynamisme in de markt te formuleren.
Brexit
Tot overmaat van ramp kijkt het bedrijf nog tegen de onzekerheden van de Brexit aan. JLR becijferde eerder al dat een ongunstige Brexit het bedrijf een miljard zou kunnen kosten.
Intussen besloot kredietbeoordelaar Standard en Poor’s Global Ratings de rating van moederhuis Tata Motors te verlagen. Het wijst daarvoor specifiek naar de negatieve cashflow die Jaguar en Land Rover moeten noteren. Die zal volgens het analysebureau ook nog een tijd aanhouden. De problemen bij Jaguar Land Rover zullen volgens S&P nog minstens 12 tot 16 maanden aanhouden.