Afgelopen maand werden in ons land 33.819 nieuwe auto’s ingeschreven. Dat aantal ligt 14,7% lager dan tijdens dezelfde maand in 2017. De oorzaak? De aanhoudende chaos na de invoering van de WLTP-homologatienorm. Die duwt de markt al sinds september, toen de norm van kracht werd, gevoelig lager. In oktober was de verkoop ook 15% ingekrompen en in september viel de markt zelfs met 33% terug.
De vijf best verkopende automerken op de Belgische markt
Er is in de top 5 geen merk terug te vinden dat niet verliest ten aanzien van november van vorig jaar. Volkswagen (- 13,45%) blijft met 3.270 stuks helemaal bovenaan staan. BMW (- 3,31%) wringt zich met 2.889 exemplaren naar de tweede plaats, voor Renault dat flinke klappen krijgt (2.688 stuks of -34,09%). Op 4 vinden we Opel (2.640, - 7,92%) en Peugeot (2.565, - 16,94%) rondt deze opsomming af. De Top 38 van de automerken hebben we zoals steeds op onze Facebook-pagina geplaatst.
Toch nog goed jaar
Over de ganse periode van 1 januari tot 30 november blijft de automobielmarkt daarentegen met 1,5% groeien. Er werden immers als 523.448 nieuwe wagens ingeschreven. Dat cijfer ligt volgens vakorganisatie Febiac zelfs hoger dan het resultaat dat tijdens die periode in recordjaar 2011 werd opgetekend.
Vrachtvoertuigen
Het segment van de lichte vrachtvoertuigen kende afgelopen maand een toename van 7,7%. Na elf maanden in 2018 toont dat segment een groei van 2%. November was ook gunstig voor de invoerders van zware vrachtvoertuigen. De inschrijvingen van voertuigen tot 16 ton MTM klommen afgelopen maand met ruim 20%.
Het segment van de gemotoriseerde tweewielers lijkt te profiteren van een zachte herfst en winter. In november vertaalde dat zich naar een groei van 4,5%. Het jaarresultaat van de motorfietsen en scooters komt nu 10,5% hoger uit.