Nürburgring krijgt nieuw asfalt

Vergroot foto
Door: BV 03-12-2018

Gooi de ronderecords maar de deur uit. Binnenkort verandert alles weer want de Nordschleife van de Nürburgring krijgt nieuw asfalt.

Ontwikkelingstracé

Heel wat automerken houden van de Nürburgring. Ze zijn zich erg bewust van het feit dat hun aanwezigheid op en rond de legendarische omloop hun geloofwaardigheid onder petrolheads een boost geeft. Het circuit in de Duitse Eiffel trekt merken aan uit alle hoeken van de wereld. Je verwacht er wellicht ontwikkelingscentra van Audi, BMW, Mercedes en Porsche, maar ook Jaguar Land Rover en bijvoorbeeld Hyundai hebben er een permanente aanwezigheid. De ronderecords in de verschillende categorieën staan immers steevast garant voor een flinke dosis persaandacht.

Op papier heeft die overigens weinig met de PR-waarde van die omloop te maken. Daar wordt steevast verwezen naar de unieke eigenschappen van het circuit. De grote hoogteverschillen, de uitgebreide collectie aan erg uiteenlopende bochten en een wegdek met een erg verschillend gripniveau worden door de ontwikkelingsingenieurs als excuus aangehaald.

Nieuw wegdek

Maar natuurlijk is de Nordschleife geen onveranderlijk gegeven. De omloop is bijvoorbeeld ook aan slijtage onderhevig. Deze winter wordt daarom 2,5km - ruim 10% van de 20,823km lange omloop - van vers tarmac voorzien. Het gaat om een sectie bij Schwedenkreuz. Dat segment is bekend van z’n ‘bump’, waar auto’s bij erg hoge snelheden los durven komen van het asfalt. Die hobbel wordt door het management van de Nürburgring overigens gezien als een defect. Ja, hij verdwijnt.

Niet alleen de toplaag maar ook de onderlaag wordt deze winter vernieuwd. De geprojecteerde levensduur bedraagt 20 jaar. De Nürburgring maakt er nog een punt van te zeggen dat ze gebruik maken van een specifieke asfaltmengeling. Die is nauwkeurig gekozen. Er wordt op de Nürburgring immers gestreefd naar een “zo gelijk mogelijke grip over het ganse circuit”. Dat is niet precies wat de automerken zelf verkondigen. Ha, propaganda.

Sneller

Nog volgens de uitbater van de omloop, zorgt een zo gelijk mogelijke grip ervoor dat piloten makkelijker over de ganse afstand voluit kunnen gaan. Daarnaast zal het wegwerken van de jump bij Schwedenkreuz er sowieso voor zorgen dat de omloop sneller wordt. We kunnen in 2019 dus weer uitkijken naar een nieuwe stortvloed records.

Geef commentaar
comments by Disqus