Terwijl op het Autosalon van Los Angeles reeds de nieuwe 911-generatie (992) staat te blinken - zie hier -, is er ook nog een nieuwe variant van de oude Elfer: deze 911 GT2 RS Clubsport.
Omdat de nieuwe 911 en de uittredende generatie (991) nauw verwant zijn, kan je wellicht niet botweg stellen deze Clubsport al bij voorbaat verouderde techniek aan boord heeft. Eerder het tegendeel is waar. Deze volbloed is eigenlijk een 911 GT2 RS, pas sinds midden vorig jaar te krijgen, die ontdaan is van alle zaken die niet nodig zijn voor een snelle rondetijd. Daarin is Porsche behoorlijk ver gegaan. Je kan ‘m dus niet op kenteken zetten. Wat wil je met zo’n achtervleugel…
Niet de snelste
Aan stuwkracht heeft de 911 GT2 RS Clubsport geen gebrek. De motor wekt hier een kloeke 700pk en dat terwijl die slechts 1.390kg in beweging moet brengen. De pk/gewichtsverhouding is zinderend. Je let best op de afstelling van die achtervleugel, anders kiest de Elfer misschien wel voor het luchtruim.
Toch doet Porsche niet eens de moeite om een acceleratiecijfer op te geven. Er speelt meer, en een ware racer weet dat. Een budget is echter wel zo handig, want een goedkope hobby is spelen op circuit niet. € 400.000 kost de Clubsport. Zonder belastingen, welteverstaan.