Het is zover. Er is een nieuwe Porsche 911. Intern heet die overigens 992. Het is de achtste generatie van de iconische sportauto wiens carrière inmiddels over 55 jaar spant. Meer dan een miljoen wist het merk er al van te verkopen. En - indrukwekkend - 70% daarvan rijdt nog altijd rond.
Gladder dan ooit tevoren
De stijl evolueert. Natuurlijk. Maar hij blijft vanzelfsprekend erg herkenbaar. Want aan de 911, daar kan je niet aan tornen. De lichtunits krijgen rondom een andere invulling. Dat doet Porsche eigenlijk elke keer. Bumper en uitlaten zijn anders. En ditmaal wordt ook de koffervleugel grondig herzien. De maten wijzigen nauwelijks. Hij is een tikkeltje hoger (het gaat om millimeters) en zo’n 2 centimeter langer. De wielbasis bleef gelijk, maar voor het eerst krijgt de 911 wielen met een verschillende diameter. 20-duims bij de vooras en 21-duims achteraan. Nog voor het eerst: de tweewiel- en vierwielaangedreven varianten delen hetzelfde koetswerk, terwijl in het verleden een Carrera 4 altijd werd getrakteerd op bredere wielhuizen achteraan. De horizontale LED-strip op de koffer, voorheen eveneens voorbehouden aan de vierwielaandrijvers, discrimineert nu niet meer. De koets is een stuk gladder dan voorheen. Daarvoor gaat Porsche verder dan ooit tevoren. We onthouden de inklapbare deurgrepen.
Digitale tellers, maar niet helemaal
Aan de binnenzijde introduceert Porsche een digitaal instrumentarium (eigenlijk twee schermen van 7"). Maar de centrale toerenteller, die blijft gewoon lekker analoog. In de middentunnel zit ook nog een aanraakgevoelig scherm dat het infotainment aanstuurt. Ruim 10” groot is dat.
Hybride op komst
Porsche maakt er geen geheim van. De 911 komt er, ergens tijdens de levensduur van dit model, ook als hybride. Maar tot het zover is, doet de muzikale zescilinder boxercentrale het steevast met de hulp van een turbo. Die is gekoppeld aan een nieuwe PDK-automaat (met dubbele koppeling). Voortaan heeft die 8 verzetten. De handgeschakelde transmissie is overigens niet dood. Daarop is het gewoon nog wat langer wachten.
Vermogen en prestaties
De aandrijving is, net als bij de evolutie van de uittredende 991, voor rekening van drieliter zescilinder boxermotoren. Die zijn onder handen genomen in die zin dat ze andere turbo’s kregen, dat één van de intercoolers voortaan bij de voorbumper zit en dat de uitlaatlijn nu ook voorzien is van een partikelfilter. Zowel de Carrera als de Carrera S krijgen wat meer vermogen. De eerste klimt van 370pk bij de uittredende generatie naar 385pk. De variant-met-S krijgt er 30pk bij en komt nu uit op 450pk. De prestaties zijn eveneens aangescherpt. De traagste telg gaat naar 100km/u in 3,7 seconden. De Carrera is een tiende flukser. Beide waarden betekenen een verbetering van 4 tienden in vergelijking met z’n voorganger.
En wat moet dat kosten?
Voorlopig heeft de Belgische invoerder alleen een prijs voor de Carrera S. Die is er vanaf € 123.395,80. Van die variant zijn er ook al verbruiks- (8,9l/100km) en CO2-cijfers (205g/km) beschikbaar.