Bentley hakt het dak van de Continental GT. Het wordt gelukkig vervangen door een stoffen klapdak, dat natuurlijk geheel automatisch z’n werk doet. Van open naar dicht en vice versa neemt niet meer dan 19 tellen in beslag. Om die verkleedtruuk te onderlijnen wordt de naam aangevuld met ‘Convertible’. Dat is goed, want die vlag dekt duidelijk de lading. Het dak is er een zeven verschillende kleuren. Maar je kan ook wat speciaal vragen dat niet in de catalogus staat. Een dak in tweed bijvoorbeeld.
Op dieet?
Volgens Bentley gaat het om de derde generatie van het model, maar dat is vooral omdat het een doorgedreven facelift nogal optimistisch interpreteert als een generatie. De nieuwe Continental GT zet een hoop minder op de weegschaal dan z’n allesbehalve lichtvoetige voorganger. Niet dat dat moeilijk was. Er ging zo maar eventjes 20% van het gewicht af, terwijl de koets tegelijk 5% stijver werd. Het gewichtsverlies is overigens niet genoeg om hier nu meteen een vedergewicht van te maken.
Zwaar, toch snel
Alsof er helemaal geen CO2-jacht aan de gang is, levert Bentley deze Convertible met een 6-liter W12. Die slokt elke 100km dik 17l. Die stuurt 635pk en 900Nm naar de vier wielen. Echt licht kan je dakloze GT nog altijd niet noemen, maar met vierwielaandrijving als onderdeel van de geavanceerde aandrijflijn, heb je natuurlijk wel alles in huis om er flitsende prestaties uit te persen. De top bedraagt niet minder dan 333km/u en 100 staat na 3,8 seconden op de teller. De prijs is nog niet bekend.