Het zijn nuchtere jongens bij Mercedes. Ze weten dat een auto die snel over het circuit gaat, niet noodzakelijk een betere auto voor de openbare weg oplevert. Ze willen daar in Stuttgart dan ook niet zeggen dat ze veel belang hechten aan de rondetijd op de Nürburgring. Tegelijk pakken ze er toch maar graag mee uit. Eerder dit jaar ging een AMG GT4 63 S al eens rond in 7:25.41. Voor Mercedes meteen een reden om zich er tot snelste vierzitter uit te roepen. Jaguar stond met deze opgesoepte XE weliswaar al na 7:21.23 aan de finish, maar de geniepige Britten hadden de achterbank eruit gehaald.
De snelste SUV ooit op de Nürburgring
Ditmaal is Mercedes met de GLC 63 S 4Matic+ door de groene hel gevlogen. Niet zo snel als de AMG GT. Maar dat moest ook niet. Beter doen dan de Alfa Romeo Stelvio, die het ronderecord voor SUV’s als een pluim in z’n hoed had zitten, volstond. Aan het eind van het rondje wees de timer 7:49.369 aan. Dat is 2,3 tellen beter dan de Italiaan.
De vierliter V8 in de Mercedes wekt 503pk op, terwijl de 2,9l biturbo V6 in de Stelvio 2 paarden meer aan de teugels houdt. Maar de GLC heeft nog een aantal troeven. Hij heeft een luchtophanging met adaptieve dempers, een elektronisch blokkeerbaar differentieel bij de achterwielen, een computergestuurde aandrijflijn die de aandrijfkracht naar de juiste wielen stuurt en composietremmen.
Met de vingers in de neus
Mercedes doet z’n best om het allemaal als erg makkelijk af te schilderen. Ronderecords komen meestal tot stand na een aantal pogingen op een precies uitgekozen moment. Daarvoor worden onder meer de klimatologische omstandigheden geanalyseerd. Niet zo, zegt Mercedes. Ontwikkelingsingenieur Markus Hofbauer, die natuurlijk De Ring als z’n broekzak kent, besloot volgens het relaas van het merk nogal willekeurig om een rondje tegen de klok te rijden en dat was meteen sneller dan dat van de Stelvio. Je kan het niet controleren natuurlijk.