De Range Rover Evoque was voor Land Rover een schot in de roos. Onverwacht, maar zeker niet onwelkom. Van de eerste generatie, die nu met pensioen wordt gestuurd, werden er bijna 800.000 stuks verkocht. Aan het recept wordt dan ook niet te veel gesleuteld. Er worden wat stijlelementen geleend van de Range Rover Evoque. Z’n schouders krijgen meer nadruk. De lijnen zijn nog een tikkeltje expressiever en omdat Land Rover nu deurklinken (net als bij de Velar) verzonk, oogt het ook nog wat zuiverder. In de wielkasten passen zelfs 21-duimers. Maar het aanbod begint bij een meer bescheiden 17”.
Nieuw onderstel, meer ruimte
De Evoque staat op een nieuwe architectuur. Premium Transverse heet dat. De wielbasis nam met 2cm toe. De inzittenden mogen zich vooral achteraan op meer centimeters verheugen en in de koffer past 10% meer bagage. In cijfers: 591l. Met de bank (in drie delen - 40:20:40) neer wordt dat zelfs 1.383l.
Ruikt naar Velar
De binnenkant ruikt ook een beetje naar de Velar, al was het maar omdat de middenconsole met dubbel digitaal display daarin het eerst werd voorgesteld. Een digitale tellerplaat maakt ook hier z’n intrede. Niets van dat alles is verrassend. De software ervan wordt voortaan automatisch ‘over the air’ aangepast. Erg Tesla.
Snufjes
Land Rover heeft weer een nieuw terreinsnufje verzonnen. Dit bewijst wellicht ook z’n nut tijden het manoeuvreren. Drie camera’s filmen de weg voor de auto en de bestuurder kan tot 30km/u op het centrale display de voorzijde van de auto zien alsof die doorzichtig is. De binnenspiegel herbergt ook een innovatie. Dat is een scherm dat het beeld van achter de auto projecteert. Zo wordt je zicht bijvoorbeeld niet gehinderd door je kinderen die de achterbank aan het herinrichten zijn.
De Britten vertrouwen overigens niet alleen op technologie om je uit benarde situaties te helpen. Er zijn ook gewoon fundamentele ingrepen die dat doel dienen. Heel wat auto’s uit dit segment verslikken zich als door 20, 30 centimeter water moeten. De Evoque niet. Generatie 1 kon door 50cm waden. Deze doet er nog 10cm bij.
Onder de kap
Het motorenpalet dan, waarvan je hieronder een overzicht vindt. Dat bestaat helemaal uit tweeliters. Op diesel, dan wel benzine. Het vermogen varieert van 150pk tot 300pk voor de krachtigste versie. Alleen de instapper, de Ingenium Td4 150pk, sleept zich aan de voorwielen voort. Dat is ook meteen de enige die je met de hand schakelt en de enige die een 48V elektrische installatie met hybridefunctie ontbeert. Het is wel de zuinigste. De CO2-afgifte van dat model bedraagt slechts 143g/km. Het mild-hybridesysteem dat onder meer toelaat om de motor vaker uit te schakelen en ook krachtondersteuning kan bieden, zorgt er overigens voor dat zelfs de krachtigste variant niet hoger aftikt dan 186g/km. Niet slecht voor een SUV die in 6,6 seconden naar 100km/u kan accelereren.
Diesel | Ingenium Td4 150pk | Td4 150pk MHEV AWD AUT | Td4 180pk MHEV AWD AUT | Sd4 240pk MHEV AWD AUT |
Pk | 150 | 150 | 180 | 240 |
Nm | 380 | 380 | 430 | 500 |
0-100km | 10,5 | 11,2 | 9,3 | 7,7 |
Topsnelheid | 201 | 196 | 205 | 225 |
CO2 (g/km) | 143 | 149 | 150 | 163 |
Verbruik (l/100km) | 5,4 | 5,6 | 5,7 | 6,2 |
Benzine | Si4 200pk MHEV AWD AUT | Si4 250pk MHEV AWD AUT | Si4 300pk MHEV AWD AUT |
Pk | 200 | 250 | 300 |
Nm | 340 | 365 | 400 |
0-100km | 8,5 | 7,5 | 6,6 |
Topsnelheid | 216 | 230 | 242 |
CO2 (g/km) | 176 | 180 | 186 |
Verbruik (l/100km) | 7,7 | 7,9 | 8,1 |
En de prijs?
Land Rover maakt er een gewoonte van om meteen bij de lancering prijzen bekend te maken. Dat is ditmaal niet anders. De nieuwe Range Rover Evoque is er in ons land vanaf € 38.600.