Dat Ford aan een opgekrikte Focus werkte, wisten we. Het bedrijf kondigde die immers al bij de lancering van de jongste generatie aan. En nu is hij er. We vroegen ons al af waar hij bleef, eigenlijk.
Vierwielaandrijving niet leverbaar
De Active-reeks mag in de Europa de kloof tussen de gewone personenwagens en de SUVs van het merk overbruggen. Het recept kan je wellicht zelf al raden. Plastic om beter tegen ruig terrein te kunnen of op z’n minst die indruk te wekken en een grotere rijhoogte met de daarbij horende noodzakelijke aanpassingen aan het onderstel. Ford gaat zelfs zo ver te beweren dat de ophanging een grotere tolerantie heeft voor putten en hobbels in de weg. Er zijn ook een nieuwe (elektronisch gestuurde) rijmodi die hun intrede doen. Die moeten ervoor zorgen dat de Focus Active beter overweg kan met ijs, sneeuw, modder en gravel. Er hangt nogal wat af van de elektronische kunsten van het model want vierwielaandrijving is niet leverbaar.
Meer lucht
In vergelijking met de normale Focus zwelt de bodemvrijheid vooraan 3cm en achteraan 3,4cm. De stijl wordt bijgesteld door niet alleen andere bumpers, maar ook een andere grille, specifiek lichtmetaal en zilverkleurige beschermplaten te voorzien.
Het interieur beschikt over een andere aankleding dan de rest van het Focus-gamma. Er wordt wat met blauwe accenten gespeeld.
Onder de kap
Het motorenpalet bestaat uit twee driecilinder benzinemotoren en even veel viercilinders die diesel slurpen. In de eerste categorie is er een exemplaar met één liter slagvolume dat 125pk opwekt en een 1,5l die 150pk rijk is. De dieselcentrales zijn 1,5l groot voor een vermogen van 120pk terwijl er ook een tweeliter is die 150pk opwekt.