Destijds zorgde het ongetwijfeld voor heel wat opschudding. Een ‘light’-Ferrari met een zescilinder. Dat wis oude heer Enzo wellicht ook, en daarom kleefde er op het model een andere naam: Dino. Inmiddels is de geschiedenis het erover eens: de Dino is een échte Ferrari. En dat wist z’n tirannieke baas destijds wellicht ook al. Zou hij er anders de naam van z’n overleden zoon opgekleefd hebben als eerbetoon?
Ferrari werkt weer aan V6
Om de zoveel tijd duiken geruchten over een nieuwe Dino opnieuw op. Niet onlogisch, want een instapmodel zou het productievolume van het merk ongetwijfeld deugd doen. Voorlopig is echter gebleken dat de fabriek z’n capaciteit ten volle kan benutten met dure modellen. Meer marge, meer omzet. Mede daarom is die Dino er nog niet. Het gerucht, dat is er wel weer. Het is per slot van rekening de vijftigste verjaardag van het model. Het valt niet te verwachten dat de Italianen plots een Dino uit de hoge hoed toveren. Wat echter wel zeker is: Ferrari werkt weer aan een V6. Vandaar.
Modern of retrodesign?
Die zespitter is naar alle waarschijnlijk bestemd voor een model met middenmotor dat onder de 488 GTB zal passen. Dat wordt een rechtstreekse rivaal voor de McLaren Sports Series. Of die in z’n design zal knipogen naar de Dino valt te betwijfelen, maar volgens Evren Milano, zou dat wel mogen. In twee merkbaar verschillende ontwerpen toont de wannabe-autodesigner hoe een nieuwe Dino eruit zou kunnen zien. De ene neemt behoorlijk veel afstand van het origineel, terwijl de andere het best omschreven kan worden als neo-retrodesign.